goedenavond allemaal en hartelijk welkom bij de zevende dialoog avond met andere ogen vandaag over hoogbegaafdheid wij gaan kijken met andere ogen vanuit de blik van hoogbegaafdheid en met andere oog is een programma om de ontwikkelkansen van kinderen en jongeren te verbeteren door betere samenwerking tussen het onderwijs de jeugd en en de zorg te bewerkstelligen en in aanloop naar deze avond is er een prachtige special gemaakt over hoogbegaafdheid op initiatief van astrid ottenheijm directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband passend primair onderwijs noord kennemerland en jij bent al heel vaak mijn tafeldame geweest en gelukkig ook vanavond fijn dat je er bent ook de initiatiefnemer van dat we ook eens een avond door de ogen van de hoogbegaafd te kijken naar deze vraag over hoe vergroten we of optimaliseren we nou eigenlijk de ontwikkelkansen van kinderen en we gaan vanavond in gesprek met vele deskundigen waaronder natuurlijk de jongeren zelf ouders leerkrachten onderzoekers en ambtenaren bij het ministerie wat kan ons nou helpen om met andere ogen te kijken naar de onderwijsbehoefte nou ja of de ontwikkelbehoefte van jongeren en kinderen die hoogbegaafd zijn en hoe verbeteren dan dat ze dat echt niet echt gewoon echt top ontwikkeld kunnen worden zoals hij dat wielen u kunt zoals u weet als u dit vaker heeft bezocht dit programma of deze dialoog met andere ogen meedoen door via de zon mee te praten daarvoor moet u naar de programma pagina van deze avond met andere ogen hoogbegaafdheid en dan kunt u meedoen door op de knop knop te te drukken en dan via de cure nee barton knop vragen te stellen die komen dan hier bij mij binnen selecties worden gelezen als een massaal vragen stelt want ik begrijp dat er meer dan 200 mensen zich hadden aangemeld is dan wordt er een selectie gemaakt en probeer ik die zo goed en zo kwaad als dat gaat nou ja voor te leggen aan de gesprekspartners van mij vandaag aan tafel en maar we hebben ook een premier naar je eigenlijk een première van een hybride vorm we zijn eindelijk verlost van het feit dat ik al die met andere ogen dialogen helemaal alleen in de lege studio met mijn tafelgasten deed en verder zagen we alleen maar camera's en en schermen maar verder geen mensen die die in de ogen kunnen kijken waar ik ook met je kan checken of op de goede weg zit of het niet super saai is of dat ik eigenlijk toe ontmoet of juist wat langer moet blijven hangen omdat het super instanties die ook mijn grapjes kunnen moreland zijn zo echt grappig of juist helemaal niet wat is gewoon publiek vandaag deelnemers aan deze dialoog dus ik nodig jullie maximaal uit omdat daar ook gebruik van te maken je geen publiek laten we even horen voor de mensen thuis ons geloof manier is dat u hier in de zaal zit gegeven' applaus voor jou nou we beginnen hebben we hebben een gesprek aan over anderhalf uur wat we in drie blokjes hebben op ge opgedeeld en dat gaan we nu dat daar daar gaan we gewoon eens even mee beginnen en natuurlijk eerste met astrid god en hem mijn tafeldame vanavond en de aanstichter van deze avond maar tegenover hij zit het m crutzen en esmee vennema allebei jongeren hier een tafel met hopelijk die kunnen we via juli blik naar die hoogbegaafdheid eens kijken want jullie zijn beiden hoogbegaafd jongen en jolan rode luchtmeijer ja mag je meteen al zo doen dat de camera nog niet gepakt daarom doe ik het even na en je tegenover jullie yo langere lugtmeijer ouder en mede-oprichter van onderwijs en fermat wisselen bezorging bespreken goed astrid vrouw en wil je nou we hebben heel veel die logen gedaan vanuit de blik van de ouders met een blik van de professional hè en waarom wilde je deze avond organiseren ja omdat ik zag we hebben dat is ook een college van de rechten van de mens gewezen over hoogbegaafdheid als ons samenwerkingsverband was daar bij betrokken en ik zag ook dat er vele verhalen nog bij waren verhalen die me gewoon aangrijpen en het grijpt me gewoon aan als als we kinderen en jongeren met veel potentieel gewoon het niet het datgene krijgen wat ze nodig hebben voor een ontwikkelingen en eigenlijk school pijn krijgen en ja en dat vind ik gewoon heel trieste en denk van ja dan moet daar moeten we het gesprek over voeren om daarvan te kunnen leren dus ik dacht ja ik weet wat we ook hebben is de hoogbegaafd bestaat ook niet we hebben daar ook allemaal voor allemaal ideeën over ervoor dat we met de stereotyperingen aan de haal gaat dat ik ik wil de echte verhaal school pijn ja dus de eerste keer dat het woord valt maar wel het woord maar hebben natuurlijk al vaker aan de hand gehad ja kinderen waarvoor school niet perse een fijne plek is ja ja en dat en dat dat dat meng je tegengekomen ook over kwesties rond hoogbegaafdheid jongeren exact en hoe ziet dat er dan uit schoolplein schold bij een kans ik op allerhande manieren het kan ook buikpijn zijn of dat je nummer durf naar school te gaan of dat je gaat terugtrekken iedereen heeft mijn eigen manier van reageren je kunt u op boos worden nou dan ziet iedereen het in het gedrag hij maar het gaat erom dat jij school eigenlijk een plek vindt waar jij nu maar wil zijn ja en waar je niet meer veilig voelt precies iets dichter bij de microfoon voor de invoering van de techniek geeft niks tuin we hebben net na bij in aanloop van deze avond is een special gemaakt en daar heb je ook aan meegedaan wat ben je eigenlijk nu aan het doen als het gaat om school je ziet helemaal goed vakken ik ben nu bezig met mijn 5 euro dat is nu pas ben ik even bezig met mijn een examentraject dus de voorkeur aantal jaren heb ik gewoon voor andere projecten gewerkt binnen aangedaan en nu ben ik de dus speel ik met mijn vakken we gaan met peter ja ze af te ronden met specia al je alle schoolspullen die je moet afronden tini dit centraal examen zijn dus niet de niet in stof maar de verbod van nederlandse boekverslagen dat precies is die niet bij het centraal schriftelijk worden getoetst maar die je wel in zo'n lijstje moet hebben gedaan om het eindelijk helemaal dus wat geplukt is en zo min mogelijk doel is zo weinig mogelijk cursus maar wel wat nodig om je eindexamen om uiteindelijk het fiat krijgen van je hebt het vwo met goed gevolg afgerond en en persen ism ik ben nu met 5 vwo vakken daarvoor nog niet daarom werkt wat jij nu doet voor jou met je dat ik kan dat we beginnen ja ik was met 10 op de middelbare miljoen die zo heel jong en op zich qua punten en alles heb ik het redelijk goed afgehandeld op het vwo mijn eerste brugklas alleen ik werd er heel erg ongelukkig van zo op zo'n manier dat ik ook thuis alle stress en gehouden en iedereen de ongelukkig van de het niet alleen ik en ik zat toen in de rij met mijn vader gevolg de hoek op te halen voor de tweede klas en mijn vader kijk maar we zei ja dit gaat me toch niet opnieuw doen toen heeft hij contact opgenomen met directeur van acova jan faessen en toen zijn wij in gesprek gegaan dit was toen eigenlijk allemaal een beetje buiten mijn besef mijn vader er voor kunnen zorgen dat een ander soort onderwijs heb kunnen doen beginnend met accra waarin ik dus een aantal dagen in de week thuis of op een andere locatie kon werken een aantal dagen op school en met die combinatie met projecten werken denk dat ik meer tijd heb kunnen krijgen om mezelf te ontwikkelen en te vinden wat ik leuk vind en daardoor ben ik nu meer voorbereid om toch die stof te leren vroeger was het ik je moet je moet in moet nu denk ik oké dit vind ik wel interessant is fico interessant dat vind ik niet interessant vijfenhalf goed een soort over werken hier niets is niks mis met een 6 min als je de toch niks meer mee gaan doen en even want je zegt nu aangedaan niet iedereen die kijkt zo die onderwijsvorm kennen wat kun je te kort toelichten want het is ja dus op aankruist bedoeling dat je met projecten werkt en dat er een sterkere community is dus dat alles met elkaar verbonden is ook met de ouders het bedrijfsleven en ook met de leerlingen en ja de eerste de laatste twee jaar van je voor welk niveau je ook doet of je vmbo doet havo of vwo de laatste 2 jaar ga je pas beginnen met je een examen traject van te verloren ga je met project aan de hand die dingen moeten winnen het aangehad challenges en dat mag alles zijn wat je wilt zolang je maar een bepaalde format aanhoudt en en en de bijhoudt waar je mee bezig bent en op die manier kan je dus projecten doen kan echt alles zijn je kan uitzoeken hoe je zeep maakte ik mijn eerste challenge specialist kreeg ik mijn eerste janice was ik zat daar toen ik was toen drie dagen in de week op een andere locatie in twee dagen op aruba en ik dacht ja ik moet nu eigenlijk wel iets gaan doen want ik is er dan nog op school de draak aan luchtdrukgeweer maken en licht druk ga je er zelf maken dankjewel school maar nou ja dat lijkt me wel een leuke ideeën en de auto ja ons op school krijg je krijg je een handleiding krijg je ook een boekje waar hij was en als een lego set fire nee we moeten dit doen en u moet je dat alle tools te krijgen dan moet je het uitvoeren nu had ik niks ik had alleen maar een idee dat ik dat wilde doen en dat kon ik eigenlijk ook helemaal niet ik zat daar met elbers oh ja nu gaan doen is het niet google waarschijnlijk wel maar heb ik nog steeds niet er is kil zonder daadwerkelijk te gaan doen en toen heb ik eigenlijk in het community die mijn vader heeft opgericht waarmee ik dus zo aan de slag kon heb ik eigenlijk allemaal mensen overgehaald om voor mij dat luchtdruk geweer te maken en om het einde en het einde dat ik daar zo heel groot nee en ik heb bijna niets gedaan ik heb al een verslag geschreven zo verder in de maar was wel leuk want op een china toen gezegd want hij dat niet min x min als er in jou die die wees bewust leven maar waarschijnlijk dacht ik zie een klein stapje hadden geholpen in een eigen project wordt jij verder helemaal zelf had gedaan maar niemand doordat je bij elk stapje in uranus had gevraagd bewust dat slim nee nee snap ik het ook beter en dat is juist de challenge as for my leuke was dus dat ik heb toen ben ik nuttige weitering was eigenlijk doen heel jaar terughoudend bang voor sociaal contact maar binnen die qwerty waar ik me veilig voel de durft ik naar die mensen te stappen en opeens had ik alle mannen van een bepaald bedrijf waren met me mee uit komen en zo dat hun fietsen pompje team waarop soort fles paar takjes iedereen iedereen wil dat iedereen was aan het kijken naar de eens kende ik de helft van een bedrijf is en van de mensen die daar werkten heet chaparral geven want ze mochten we even jongetjes in apen zingen en de projectielen en en toen katoen pas kom ik een beetje een idee en toen ik denk dat dingen aan koppel het en dan kijk je moet de korreltjes hebben hoe gaat die maken dat is ook een 3d printen bedrijf je daar heb ik me geleerd duidelijk zeggen vraagt kun je me leren designen weken designs gemaakte de coach gemaakt uit het nou ego dynamische van niet oppast het daarna was het volgende stap is nu wil ik uitrekenen hoe snel gaan die koosnaam tegen iemand anders me geholpen met programmering en hebben we een kleine zijn hebt gebouwd om te kijken hoe snel die leuke de loop van de luchtdrukgeweer verliet en zulke kleine dingetjes geleerd en dat klinkt totaal ons schools maar hij katoen dingen gedaan ik nooit eerder had gedaan nooit nooit eerder had ervaren neem ik een goede luisteraar wordt waanzinnige net hier kunnen proef en waanzinnige techniek proef je normaal een heel interessante social skills ja een episch en dieren die leden waarop moet je die misschien voor een project toen op de 50 en 60 of zo veel natuurkunde en dan ga ik dit is het en hoe lang niet zo'n challenge een periode van zijn challenge of mag je zelf meestal de maar om in de bij de hoeveel weken deed je over dit proefje tot je die lucht rug analyse van de snelheid had zitten dan zal er nu gebeurd is is dat twee maanden drie maanden hoe lang is dat een paar mee hoe ziet die het hele jaar over gedaan is ik heb je kan ook met meerdere dingen tegelijkertijd natuurlijk en het en het was het meerdere onderdelen op uw motor is eigenlijk is dat het mij ben ik twee maanden later op als begonnen met als open en ondertussen veranderen brengen die mensen ziet esmee esmee uiteindelijk ben je elkaars hoogbegaafde gedichten constateert hoe is jouw onderwijs carrière ja niet zo best maar ja weet niet het begon eigenlijk al voordat ik naar school ging eigenlijk ik heb op mijn tweede al een diagnose gekregen dingen niet klopte autisme en ja dat weet ik ook wel sinds een jaar dus dat is best wel lastig jij hebt op je tweede dicht naast kregen in je weet als een jaar terug nu dat dat die diagnose niet klopt dus je hebt echt de hele jeugd gedacht dat je autistisch was ja ik heb ook ben ook zo behandelt eigenlijk is ik had ook nooit passende dingen gehad en zo de basisschool werd ik vanavond niet gezien gewoon voor wie was ik was gewoon dat is mee met autisme en werd ook tegen mij gezegd dat is te kunnen niet leren en dat soort dingen is dan ja dat is gewoon heel erg lastig dus je hebt eigenlijk ontzettend rot tijd op school ja ja weer niet gezien heb ook gewoon verveeld en dat ja dat ze dachten ook gewoon dat ik echt dom was eigenlijk dat dacht zegt omdat ik ook gewoon op alle tank waar je zal ze die niet normaal was die was afwijkend dat nog herinneren dat je dacht kunnen dat je zo'n soort momenten houding moment sowieso veel op dagelijkse wel mond steeds wel gewoon mensen begrijpen zo weinig ciao ik zo lastig om uit te leggen aan anderen het overvalt het is als je zelf niet overgaat bent het is gewoon heel moeilijk probeer het eens ja oké voor leken ze heel moeilijk ja gewoon gewoon andere manier van denken andere manier van doen en dat ze ook oké vinden gewoon ja ik weet mensen die hoger gaat er niet begrijpen ze zouden gewoon heel ruimdenkend moeten zijn gewoon moeten denken van die denkt anders die doet anders nou ja weet je dat wat fijne van jorine denken inderdaad wat fijn ik ben mijn eigen dacht op het kan binnenkomen wat feyenoord iemand anders is anders denk inderdaad dat zou van je wel heel veel beter zijn en je zei wie zijn net van mij met tweede gedicht met zeer tas in jaar geleden weten we dat die diagnose niet klopte was dat de hoe is dat aan het licht gekomen ja gewoon via die praktijk ja die die was en toen in een praktijk voor veel gasten terecht gekomen toen ik als uitgevallen van school doen heeft iemand bedacht laten we eens kijken of of het niet toch op graaf net iets ja zoiets hij was er zo prijs crystal de voel je ga winnen minuten en 4 vol eerst wie ik doe komt ja misschien kijk ze nu wel die zijn geen idee indirecte was mijn ze iets anders niet die heb jij niet praktijk wel graag bij te sturen ja nou eigenlijk was het gewoon mijn moeder als een collega die het gebeld voor helemaal via via twee daar terecht gekomen maar toen was het nog geen ideeën worden of fietsend ogen gaat het dat kunnen zijn en toen hadden een gesprek en neer in het eerste gesprek als dan ja daar is wel sprake van dat ik ben ik wel soort van goed terechtgekomen het nu nog steeds loop ik al tegen dingen aan maatschap wel gewoon beter met mij en wat gebeurt er op het moment dat een diagnose weg van waar je eigenlijk waar iedereen in heeft geloof van je misschien zelf ook wel een beetje dan in gaat geloof of niet heb je altijd gedacht dit is er nou ja je wil het is het eerste halfjaar van kunt echt wel moeilijk omdat god ons geloven en ook gewoon als je het een hele leven wordt van bijna alles voor je gedaan wat je een autist ben zo word je echt soort van aangeleerd hulpeloos en zo dat zo moeilijk om af te leren ja moet iedereen wat meer over leren over learnt helpt met zijn isa films zullen dat een man leest in je ook dat is wat ik intentie ja bij de is heel goed hij zegt dat gaat eigenlijk een beetje de manier waarop de omgeving op je reageert gaat toch op een gegeven moment wordt er een en zichzelf onderste versterkende praktijk nu ben je gedicht dat is het hoog begraven wat heeft dat gedaan met je jij bent vond wel lastig van de ene kant woont van ja en nu wat hem of hebben nu laten we gewoon ja dan moet je nieuw plan maken is enzo en ook het eerst nog zelf gaan geloven eigenlijk waar alleen het intellectuele verdeeld is vaak bekend en het is zo veel meer en dat weet bijna niemand en dan dat is er zoveel meer dan dat intellectueel ingebeeld van de over excitability en gewoon het super snel overprikkeld raken bloeiende ja het is vijf over website ability zeg maar en dat is ja over gewoon overprikkeld raken psychomotorisch veel willen bewegen heel snel praten al die dingen gewoon hele creatieve manier van denken wat mensen langer vinden zeg maar dat is heel lastig de al die dingen en dat gewoon dat stilzitten vinden ze ook lastig daardoor krijg een diagnose adhd heb ik ook nog gekregen dat is ook ja en dan ja dan word je van koppen ga je gewoon kapot aan aan die diagnoses en dit onbegrip hey en als jullie nou we allebei een tip zouden mogen geven want wij gaan deze avond het hebben over graven en niet alle mensen aan tafel kunnen zich identificeren met die omschrijving ik een ik van niet maar dus we gaan het voor een deel ook over hoogbegaafdheid hebben met met met een leuke bril maar als jullie nou dat dit is dit thema gaat over de ontwikkel kans of vergroten van alle kinderen en dus ook de kinderen die hoogbegaafd zijn wat wat zou je ons willen meegeven van waar moet je dan als eerste echt nou ja die bewust van zijn bijvoorbeeld ja dat je gewoon dat ze op de basisschool verder leren kijken dat docent in de opleiding gewoon hier om meer over echt een vak hoog voor gaat het zoiets te krijgen in de opleiding psychologie is daar ook bijna niks over vinden daarom kap daar ook al die misdiagnose schat ik heb zelf gewoon schadelijke medicijnen gehad wat hier echt mij kapot heeft gemaakt en dat is gewoon ontzettend slecht onderwijswetenschappen meer over hoogbegaafdheid al die studies die daar mee te maken hebben en dat op scholen er met de kinderen wordt je praten niet over de werd altijd over mij gepraat en hun werk niet serieus genomen en dat zo heel lastig geweest ja zo uit twee dingen verbeter verhoogde kennis met bij alle professionals die syrië toeter verhaal hebben maar aan de andere kant maak het kind ook gelijkwaardige gesprekspartner over zijn eigen zijn of haar eigen ontwikkelkansen ja en wat zou er wat zijn probeer een plek te vinden waar je veilig voelen maar je wel durft kinderen en de jongeren die kijken waar je wel durft te uiten ja ja of je nou weer die jou genoteerd bent of niet dus mogelijk niet misschien ben ik niet voor mij wat wat wat fijn is is dat ik tijd heb gehad en aandacht om en vooral gewoon de zelfstandigheid voor met rust gelaten en met een beetje hulp heb ik kunnen vinden wel wat ik wel doe ik vind maakt me wel fijn voel en dat zorgde ook in situaties waar ik van tevoren me zo stressen dat het nu langzamerhand eigenlijk daar was ik wel eens ik nou voor en je zit verstrikt comfortabel hier aan een volstrekt kunstmatige situatie met alle lampen kun je hoe je een prima thuis die ik zit na het en ik ongelooflijk hey en wat een bij je vader ik heb ik gek straks nog interview maar dat hij gewoon in de tweede klasse tegen jou zegt wel je boek aan het halen bent hij wat doen we hier eigenlijk dat is dat is dat het zou ik veel kinderen gunnen wat wat wat wat moet je daarvoor kunnen onze ouder te zijn het is een goede vragen marjan stel ik blijf ik denk iets wat bij ons thuis wil wordt gezegd is het durven mijn moeder is een stuk meer klassikale geschoold ook met met met die kant van de familie mijn opa zegt en business meiden heeft dat doet amerikaanse wijze gedaan eigenlijk super lieve mama zo is wel heel anders opgevoed dan dan niet perse dan mijn vader maar alle andere manier ontwikkeld en voor haar ja zei wat echt heel erg ongelukkig door mijn situatie en mijn vader heeft toen toch de stap durven te zetten om dat te doen we moeten altijd toch nog genoeg vertrouwen in omdat toe te laten heb ik echt heel veel geluk met mijn situatie gehad en ik ben erg blij dat dat zo is gekomen maar de eerste stap was het gewoon proberen en kijken dat lukt en als en ik denk de manier hoe ik het heb gedaan is niet reëel voor iedereen en ik denk dat dat voor iedereen werkt en dat is ook het om ook ja het grootste problemen in het onderwijs is er is geen daar dus heel heel om diverse dus weinig ruimte voor maatwerk er aan de raakt weinig ruimte om echt te kijken naar dat kind en oplossing die individueel goed voor dat kind is de via maar dat is dat ik raak uit weert ook dan moet je zoveel tijd besteedde aan elke leerling en heb je zo veel leraren nodig dat is waarschijnlijk om u de optimale oplossing maar het beste wat je kan doen is bij jezelf beginnen en kijken wat wil ik anders en maak kan ik beginnen en vandaar je eigen avontuur beginnen ik denk dat het heel moeilijk is om voor globaal voor iedereen tegelijkertijd een optimale situatie bestaat moet hij in loopt eigenlijk al kanalen op om ook hun ontwikkelkansen in eigen hand te nemen voorbeeld is om zelf ook merk je support systeem je gezin je ouders je bij wij zijn vader omdat omdat onderzoek zelf ook aan te gaan ja denker eerste stap is inderdaad neem het serieus en probeer het maar ik had het ook sowieso niet zonder hoop leuke probeer ik kan het nog niet geprobeerd ik was er zelf nooit opgekomen zo ben ik niet ik ben met een rechte blik op het school hoi hoi jij wordt je wordt je dat geleerd de sta daar ook niet aan gedacht en opeens dat je erin en het voelde natuurlijk en nu pas als ik over terugdenk kan je het snapt ja geer te reflecteren ziet hier lang en ik wil moet ik even beginnen omdat we vanuit die blik van van hoogopgeleid heid dat proberen met alnoch te doen in nee dusty's begin omdat we nu allemaal ook in de energie kan oh ja zo dat daar kunnen we moeten ze ook zouden we kunnen kijken en dan kunnen we misschien wel andere dingen zien je met ouder van twee hoogbegaafde kinderen en je ben medeoprichter van onderwijs en verre laten daar maar eens mee beginnen wat is dat onderwijs onderwijzer fair en ja dat is iets wat ik er een aantal andere ouders en bedachten hebben of althans het is ontstaan op dit me op dat moment was er toeslagen verder heel erg holding heb een een microfoon iets moet ze iets dichter bij de ja rechter rechts meer in het oké de kubus die slagen vinden dus la graviere was heel erg veel in het nieuws en de ouders vertelden daar wat zij meemaakten aan financiële belasting emotionele belasting de belasting op de kinderen ook en daar herkende wij heel erg veel in en wij riepen van hey wij hebben eigenlijk gewoon een soort onderwijs affaire en toen hadden we een belangengroep en een website en facebook kunnen je zijn tin ik ken een aantal andere ouders zeggen ja en toen hadden jullie website opeens en een project en machine jullie dan doen jullie babel is een verre ja opeten waren we een verre en hadden een heleboel mensen zoiets van hey wat zijn jullie goed bezig hoor dit hebben we nodig en wat fijn dat jullie een spreekbuis willen zijn vooral die ouders die dat op dat moment even niet kunnen omdat ze mogelijk in zak en as i tijd en wat was wat was wat je herkende in die toeslagen affaire waardoor je dacht ik schiet wij ziet in het en onderwijs affaire nou was dat het herken die je als je kind thuis komt te zitten of of problemen heeft met onderwijs dan begint zich een achtbaan te ontvouwen als je kind thuis komt te zitten dan heb je een school die zorgplicht heeft en daar heel vaak niks mee doet dus je hebt een school die betaald wordt om materialen en en onderwijs voor elkaar kind in te kopen maar dat krijg je geen toegang tot dus je moet het zelf gaan regelen dus je bent daar geld aan kwijt kind heeft schade opgelopen heeft trauma's wil niet meer naar school is angsten geeft misschien therapieën nodig je reis te de halve provincie rond je hebt je brandstof kost je heb je zes wekelijkse multidisciplinaire overleggen ik had het geluk dat ik thuis was en dus mijn kind kon opvangen heel veel andere ouders hebben allebei een baan en dan moet er eentje ontslag nemen voor de overleggen moet vrij genomen worden uren moeten worden opgenomen dat gaat de kosten van je sinds tijd ik gaat de kosten van je vakanties emotionele belasting is het al die dingen die we eigenlijk in een in een in de krant en op televisie hebben gehoord over die toeslagen er die ik over de toeslagen schandaal noem dus nu weet ik niet of je beste nu onderwijs vandaag maar die hij herkende ja je zegt het is hetzelfde als je kind thuis komt te zitten omdat er school pijn is omdat de school trouwens omdat ze niet meer naar school kunnen ik herkende gewoon al die elementen van die ellende die eigenlijk elk je af komt en je hebt een zegt ook dat leerplicht moeten schoolplicht worden dat ook kan je mijn readyroom ja precies leerplicht is een schoolplicht nu je hershey's recht op onderwijs op moment dat je indienen school see how is en dat ze anders moeten nu niemand zou er anders moeten leerplicht leerplichtwet zou een leer recht wet moet niet fijn dat je ook je onderwijs mag genieten als je niet in de schoolband she maar ergens anders in de wijk gebouw onder een brug met een groepje tieners kinderen samen met een docent het maakt niet uit waar maar kinderen kunnen echt overal leren en jou kunnen gaan nu naar agora het net al even genoemd en uitgelegd eh ja nou ze nemen deel aan ache en ground ja wat is dat dat is een variant van agora maar dan in de vorm van afstandsonderwijs via internet met een aantal fysieke ontmoetingen in den lande gedurende het schooljaar ja wel elke ochtend online met z'n allen dag start 's middags en dagafsluiting en in de tussentijd is er bedoeling wilt er gewerkt wordt kies iets challenges ja en voor de een lukt dat beter dan voor de ander mijn oudste zoon is bezig te inventariseren wat hij nodig heeft en moet kunnen om inderdaad inkt examen te gaan doen en mijn jongste zoon en jou voor ons nog zijn we heel erg blij dat hij aanwezig is bij de tas startende dagafsluiting en in ze geeft een soort van ritme het heeft een het geeft ritme ja en hij heeft ook een activiteitenbegeleider die je regelmatig een aantal keren per week op sleeptouw nemen om het neemt naar bijvoorbeeld artis of microkey jaar of andere leerzame plaatsen nee en deze avond kijken door de ogen van van hoogbegaafde en jouw twee kinderen als we door de blik als je door de blik van je twee kinderen naar dat onderwijs kijkt en en na of naar de nederland niet meer het onderwijs heel goed dat je dat zegt naar ontwikkelkansen er want dat leer rechts zoals ik zelf nog wel een ontwikkelrichting te zijn nog breder dan leren dus hebben in de eerste uitzending met andere ogen heel uitgebreid besproken ook met de kinderombudsman voor diegenen die daar nog iets willen of willen er naar kijken als je met door de ogen van je kinderen bij naar kijkt wat is er dan nodig wat moet er veranderen om die kinderen de jouw kinderen optimale ontwikkelkansen te geven nou als eerste punt je het het internationale verdrag rechten van het kind schrijf die ontwikkelkansen al voor zeggen alleen in nederland zijn wij heel erg slecht omdat uitvoeren daar eerst nog wat verbetering mogelijk ja wat nodig is is flexibiliteit in de dader ruimdenkendheid als een kind geen vijf dagen in de week naar school kan omdat hij er ziek van wordt omdat teveel is dan zou het ook drie of vier kunnen zijn als een kind aangeven yo ik heb te veel vakken ik weet welk profiel ik wil kiezen laat hem dan dat profiel kiezen gaan we niet vorige de kinderen die die ze weten over het algemeen vrij goed wat ze zelf nodig hebben wat de zelf willen welke kansen op willen alleen de volwassenen geven en daar ja geen ruimte voelen en heel vaak ja wordt er dan gewezen naar wet en regelgeving of beleid terwijl de ruimte er wettelijk gezien redelijk is alleen in de uitvoering zien bij daar gewoon niks van terug ja ja dus de wordt verwezen naar regels en wetgeving waar dat hebben we ook al eerder met elkaar gewisseld hè er is veel meer ruimte binnen de kaders die we nu in je al hebben dan sommige professionals duur van of denkt te kunnen nemen om maatwerk te leveren voor kinderen om hun ontwikkelkansen te optimaliseren dat is of dat hebben we natuurlijk al veel vaker dat hebben al veel vaker gehad en dit is een terugkerend thema ik ben even ik ben ik onder de ingang van de verhalen en hoe jullie dit vertellen echt ongelooflijk lang ben ons heel blij mee en wat je daar hier wat ook uit leert vermogen ook is of het onderwijs nu en dan zou ik het als we denken altijd in scholen en we hebben dan methodes en ik denk ja school belerende mogen zieke anders gaan kijken naar leren want ook ik jullie jullie hebben komen al op school en je hebben andere dingen geleerd op andere manieren en en ja mijn zoon zei ik al van jou engels heb ik echt niet geleerd van die leerkrachten denkt ze wel wat het is helemaal niet zo dat heb ik gewoon van het internet geleerd ja ik nog eens op zo serieus the world turns zo kijk dan maar eten dus eigenlijk zou is het herdefiniëring mogen doen van wat is school redders leren en dat je een leerplek gaat creëren waarbij je kunt ontdekken en experimenteren waar je opent we ze hebben altijd over die drie basisbehoeften het onderwijs is dat zo autonomie competentie een relatie en dat zijn dingen die wij soep in een shot metrum vertellen maar wat houdt dat nou precies in ben ik ook keuzes maken je vrije ruimte maar ook gehoord worden want relatie het gaat om de interactie en word ik gezien erkend en gehoord en markt anders zijn nee en we hebben er dus een beeld gekregen het onderwijs dat we alles in die normaalverdeling doen maar alles kan ik kan ik verdelen in een normaalverdeling wat van groep ik op het magazijn beetje gaan kijken van oké maar dit is normaal nee dit is normaal ja en de poort van wat normaal is loft en de breedte daarvan naar extra veel meer op exact en dat we niet alleen maar denken we leren vanuit een boek maar we leren ook zo steunen beschrijf je andere aan het werk zetten of door eens te experimenteren om hulp te denken van god dennis inter nee ik ik maak ook heel veel kinderen mee die heel graag met een handige zijn kleuren en vanuit daaruit kun je heel veel leren het probleem dus ook als je die kinderen in het in een klas het juist die kinderen die met een handen willen leren wie andere ideeën hebben die niet in een methode boek staan dat het moment dat we in een klas zitten en ze krijgen dus het onderwijs wat niet bij ze past op een gegeven moment gaan ze gedrag vertonen gedrag gedrag het is een signaal een soort ebony van die kinderen onbewust want ze weten niet dat ze zich te en achter ik bedoel niet zo ongelukkig ze voelden zich ongelukkig en op gegeven moment ga je dan daarna gedragen dus of je wordt heel stil of jort agressief of war nummer ergens op de een van die komt dat er ergens kom dat er uit het moet het komt eruit wat volgt zijn docenten die zeggen dat klopt militair voldoet niet aan doen jij voor het hoeft niet aan de norm luisteren jullie naar dit gesprek ja gewoon heel voor herkenning ik heb hier van alles op papier gezet hele luistert oplossingen en jullie hebben zoveel dingen gezegd wat ik precies ook had en ook gewoon inderdaad de docenten zeggen zoveel dingen ook gewoon dus zo zo kan rare dingen je bent een hopeloos geval kleuter nietsnut dat krijg je allemaal naar je hoofd gegooid het is gewoon ja belachelijk eigenlijk dat ja ja dat is heel veel onvermogen ja hoor ik eh maar het is dit is dit is bijna kwaad toch vaak willen als je dat soort dingen tegen kinderen zeg dan is dat echt heel schadelijk en bedoelde dat heb jij ook zal er ervaren als je gewoon ook beschadigd wordt ja dan kun je op hun deur niet meer gewoon ontwikkelingen dieren dan kun je niet meer leren kop dan kun je eigenlijk gewoon niks meer dan hou ik heb je sowieso veel potentie en dan wordt dat gewoon in een prik gedrukt of zo weggedrukt nee eens mee het is bijna een soort manifest wat je hebt geschreven wil je nog iets daaruit zeggen van wat je nog niet hebt god waar verzachting toch belangrijk om nog even als slot hier te zeggen ja ik weet niet gewoon ja ik heb mijn corally roze of dingen link naar de rustig door vraag kan wat herken je herken je herken je wat je land zegt wat er nodig is dat leren en school niet hetzelfde zou doen zijn dat er veel meer ruimte van maatwerk moet zijn let erg op jou natuurlijk ook jouw oproep van zorg dat dat kan tegelijkertijd de juiste meteen een meta-analyse dat je snapt dat het onderwijs niet zo ook al georganiseerd kan worden en net in jouw bijdrage maar het creëert ja bouwden de herkennen ik denk de hele andere situatie heb groot dans mee maar punt heb ik al bepaalde zaken die gezegd menigte zeggen oh ja ja misschien zeggen we allemaal klaar ja ik zou in je gezicht met je te zeggen ja ik ben nu ben ik wel wat meer mijn examen spray zeggen maar vooral vorig jaar ben ik erg veel begonnen met het smeden het ijzerwerk mooi en daar heb ik nu met mijn baas en gevonden dus ik denk dat ik vooral blij mee ben is dat ik de ruimte gekregen om uiteindelijk te ontdekken wat ik wil en als er nou nog gaat veranderen of niet het maakt niks uit dat kan altijd nog maar ik weet niet wanneer waar ik mijn basic wil mee houden en hoe het een hele leuke hobby wordt of je professie dat zie je dan wel weer genoeg ja wat tof smeden dus we kunnen hekwerken bij jou bestellen of voor het niet kunst meer kunst maar ik ben met van alles bezig was en alle tucker aan het uit gebeuren maar het werd toen je op zegt de gleren we zijn jagers in bepaalde deformatie gehad over wat is leren en dat dingen uit boeken leringen niet weet waarom ga ik dat nog leren en het cobra die we vooral snappen waarom ga ik nog iets leren maar we zijn bij niets over leren zijn mits kunst matisse gaan maken dat we nieuwe leren van een voor het leven of van het leven en dat we leren is vanuit boeken en dat is toch ook wel naar om is voor mij wel ook dat de na moeten denken wat dat je leren ja en terugkom een thema misschien eens met dat luchtdruk geweer en eropuit smeden dus ik ga mijn vakken leren door en interesse ik begin te komen door met wil ik bezig ben met smeden komen zoveel kun je eens kijken en natuurlijk hem zoveel toepassen is een mooie ooit gezegd tijd de hoofd volgde hangt het is dat is dus via het dingen gewoon maken kun je heel veel inzichten tot aanneming en dan zal ik het gewoon op je hebt toch een tablet hebt op het internet een geweldige kan alles opzoeken en dan en dan onthoud je peuter ja nog meer over maatwerk gesproken ook mooi ja waarom moet je toetsen maken om bepaalde manier de vragen interpretatie dat is bij mij echt de reden waardoor moment het niet geslagen en ook gewoon waarom moet je school inderdaad zo afgeronde waarom naast rondje school niet af met gewoon een superleuk prooi spullen en lille osc inderdaad inderdaad die serieus is mensen gewoon kun je meerdere manieren [Gelach] en daardoor is er nu ik loop gewoon uw kaart nu al weer vast ik word al weer gestrest van de gedachte dat de manier waarop wij bedacht hebben dat we dat leren en of ik al die eindtermen hoe je ze dan ook wel noemen of je ze al definiëren ga halen is via de toetsing zoals we niet leren en dat is heel vaak ik herken dat heel erg heel problematisch ja nee even een voorbeeldje op een wiskundetoets dat u mondeling en achter een halve en pop video's kunt die precies dezelfde toets precies dezelfde dacht ik heb geen tijd gehad om en leren maar dat geeft zoveel stress en gewoon puur doordat je de hele tijd tegen de stress aan zit ja ben je zo grote zie je hoofd dat je niet meer kunt leren zijn inderdaad gewoon je school over onderdoor drie projecten te kiezen wat je zelf heel erg geïnteresseerd zijn tanks mijn wauw dat is goed en dan kun je daar zelf ook kritisch mee bereiken later nou dank voor jullie wijze woorden ik wens jullie echt heel erg veel succes met de rest van jullie leven en zodat ontzettend fijn dat jullie hier zijn en wat ontzettend dapper maar ook wijs wat jullie vandaag vertellen ons hebben willen leren of met een nieuw hebben wat jullie ogen even kunnen kijken naar het gras ik dank jullie wel ja je moet je iets laten uitlopen maar de behoeft ja we gaan we gaan naakt onderwijs dat dat onderwijs wat we nu al hebben besproken en neer zoals astrid al zijn misschien moet het ook wel gaan over leren linde van elderen is via de zon aanwezig bij ons huis leerkracht bij stichting opmaat hartelijk welkom linda wij willen alles is wel virtueel heeft [Muziek] vraag ik paul krutzen die die fantastische vader die in de tweede bij de rij stonden zijn aan we gaan dit niet doen en initiatiefnemer van kleske kom graag aan tafel zitten ja en kerk om de link hij schouder woog begaafdheid specialist en oprichter van de spoelen van ze staan die [Applaus] minder naar huis het is er wel een het fruit kritisch besproken in het eerste half uur maar juist net echt voor de klas hoe heb je geluisterd naar vorige gesprek maar heb je iets gehoord waarvan je zegt ja dat herken ik ook als ik voor de klas af ja alles ten eerste echt zo knap hoe deze jongeren dat was zo goed kunnen we tellen en ook eventjes een heel stuk herkenning verandert stukje want ik heel erg vond van we hebben gemiddelde en ja zo graag iedereen zijn werden uitstroomniveau met mijn vind dat iedereen daar moet komen en ja ik denk als ik naar je horen kijk die ik in mijn klas heb ik een basisschool leeftijd denk ik ja we hebben dan zoveel talent dat de zo onbenut laten ja doordat we vaak aan en methodes of allemaal op gekoppeld zijn en ik denk dat wij soms eens niet het idee wel deze jongeren kunnen bereiken gewoon wij dit ook in ons om oude games en ik denk dat mijn i hate was want alleen de nog onbenut laten dus dat heb ik vooral waar de jongeren hoed en ja dat de compil de winden en en nou was natuurtuin heel wijs die zei ja ik heb heel erg maatwerk gekregen ik heb door mijn vader gewoon in zijn netwerk nou juist zo dat indien challenger's en naar die agora kunnen gaan maar eerst zij ook meteen van ja iedereen zoveel ruimte geven ik ben benny of dat paste hoe verhoudt dit gesprek waarin we zeggen we moeten de jongeren echt zien dat liefde moet echt ter discussie staan er moet veel meer ruimte voor maatwerk zijn en het onderwijs zoals we dat kennen van vandaag hoe hoe hoe hoe zie jij niet die diep bijna paradox lijkt het wel ja ik vind dat elke dag over een uitdaging ja ik heb altijd zeg altijd ja toen menselijke situatie een haalbare situatie in sytsma schoon nieuws zitten hoe het online u ingericht is een met hun middelen die we hebben ik hoor dat er straks ook een stukje terug in de relatie die de is dit onwijs al weg ik hoor de wind alleen die terugkomen en dan zijn ook onderwerp waarmee denk ja die samenwerking we kunnen zoveel meer voor elkaar een profiteren maar als ik iets terug naar de dagelijkse praktijk ja maar ook blind nu deze regering en ik vind ik dat elke dag een uitdaging vinden leerlingen elke dag zien moet rollen maar ook ik vind het soms in rouleren en ja ik zie onze leerlingen nodig hebben en het proberen ze ook zelf te geven maar ja en dan geeft soms maar de lizzie lydia zijn weet ook op dat ik op die dagen niet elke leerling zo heb je zien zoals ik zal moeten zien dus ja dat is jongleren paul de vader van tuin hier en zo wijs was om mijn jaar te zijn genaamd dit gaat niet doen het en heb je keske opgericht ja dat klopt voor mij ben ik zenuwachtig uren met alle niveaus teske keske ja wat is het de dat ik heb vorige week voor een rotary club maastricht heb ik een uur lang gesproken omdat ze me vroegen we wat is keske na een uur volgens kan nu ook via de huur op oreren maar mijn idee was heel simpele bij ik ben van het impliciete ik denk dat hoogbegaafdheid en impliciet leren dat dat zo liever één-op-één les en op moment dat expliciet iets aan je gevraagd om te doen ga je meteen met de hakken in het zand ja hoe heb ik leren lopen mijn vrouw is gepromoveerd op motorisch leren neuro problematiek en zo voor ze dus we hebben boekenkasten voor staan voor mij is er geen bladzijde van gebruikt om onze kinderen te leren lopen dus we hebben ze ruimte geboden en we hebben voorgedaan dat met praten ging dat precies zo dus ik dacht ja als je dus mensen de ruimte biedt en je zorgt ervoor dat dat mensen rondlopen die iets voor doen leermeesters een hoek jij maar af te wachten en dan kan iedereen er zijn eigen tempo vindt u was een plekje en leert u wat die moet leren en dat was een exponent wat ik om meerdere reden begonnen ben en mijn zoon was eigenlijk een beetje de ja zijn maar de druppel waardoor ik het ook echt ben gaan doen sleutel gehad van leegstaande panden ook om daar te laten zien dat dat verspilde ruimte is mijn gasten de groten der aarde de quote 500 staan en armen ruimtes hebben die ze niet verhuren omdat ze ja dat ze duo begrijpen of dat ze het geld waarschijnlijk niet nodig hebben of wachten tot er nog meer gaan voor geboren wordt en is dat allemaal ruimte die creatieve mensen eigenlijk kunnen gebruiken om te manifesteren als je dan ziet dat scholen hebben het was een van de redenen scholen moeten natuurlijk die muren afbreken school classica van taalonderwijs ja dat het überhaupt nog bestaat tot sommige uitgeverijen bezig zijn we boeken ik zei de logistieke automatisering dat is twintig jaar geleden al de wereld verandert banken hebben de wereld al verandert je ga ik met met een cheque jet naar een bankgebouw huidige bank gebouwtje siebe stadium meer en wederom manieren ze onderwijs nog in staat op het soort te houden als echte kat 50 jaar geleden met moeder de 92 kan er precies vertellen hoe een school moet georganiseerd worden dus ja dat begrijp je en als je daar met een bestuur van een school en spreek ja die hebben die scholen jij willen gebouwen op de balans staan dat ze dat je niet zo snel afschrijven je hebt ook allemaal ambtenaren ja die hebben voor een leven lang werkt is die gaan ook niet zomaar een beroep veranderen dus mijn idee daarbij was nou eens notie leegstand gebruiken om de studenten naar toe te sturen hebben brengen in die leegstand dan ook de professionals maar breng hier onderwijs bij bedrijfsleven bij elkaar je hoeveel geen geld te betalen want het is leegstand vervolgens staan de scholen leeg en dan kun je met je school ook er wat anders gaan doen met de black snake jaar geleden begonnen onder anderen hebben je meteen als belangrijkste reden om het ook te gaan doen en een leegstaande ruimten die 13 jaar leek storm binnen een jaar hadden we had de eigenaar huurinkomsten kregen we van de gemeente kerkrade de uitstraling sprei is die bijna nooit wordt uitgereikt als 1000 vierkante meter vol en armen bedrijvigheid de leerplichtambtenaren kwamen de kinderen brengen en dat doe je dus aan het gelijk van ja zo gaan we vroeger spelen en zo hebben we rutjes leren bouwen freckles je daar gepest werd ging je naar links te genieten ballen en dat ja dat is de basis geweest eigenlijk net van school een nieuw en nieuw vorm van leren onder jarige mogelijk gemaakt ja eigenlijk het kompas ideaal voor eigenlijk een oude vorm van leren we altijd eigenlijk al was en waar je mee heel veel ongelukkige kinderen ik heb ik kan bijna huilen bij alle meer zal moeders die met hun desperaat de moeders die met hun kinderen kwamen dankzij die lege plek moedigen leerplichtambtenaren 3 leerplichtambtenaren die zijn de misschien is dit iets voor je nou ja als je thuis zit er in dan dan zit hier een soort niet bang slaan te checken de de de scholen kan er niks mee de de leerplichtambtenaar ziet heel vaak dat kind eigenlijk niks mankeert eigenlijk net als bij mijn zoon en ja dan eerst uit en jij moet ook niet uit als een cadeautje ja ik kan ik kan zo nog een plek brengen ja stijl ja of keske maar juist coole we ondersteuning opgericht de stad het is een school in amstelveen eigen maar gewone school zoals alle andere in een gebouw en ik ben daar besturen van en juistheid vanuit de gedachte dat ik interessant 10 jaar bezig ben met het opzetten van opvanglocatie europa de drop-outs aan het aanpassen van school en op gegeven moment door die conclusie van jouw hoeveel pleisters moet je nou gaan bouwen op een systeem zou je niet naar die kern terug moeten gaan en zou je niet binnen dat systeem iets anders kunnen doen weet je je begreep moment bij de school van de kinderen van ilo masker america bezorgd en daar kwam een quote van ilo mag blijkbaar vandaan dat als je honderd jaar teruggaat in de tijd zijn twee dingen die hier kent de wc en het onderwijssysteem en nou ja zeg maar dat dat is ook een heel droeve conclusie terwijl de veel betere voorbeelden zijn komst zou de wc eruit ziet als er echt ons best wel hebben ook zouden doen dan dat je vraagt wat wij in onze school hebben gezegd is dat we juist al die lessen die we nu vaak opvalt aan hoogbegaafdheid koppelen ze moeten leren leren en ze moeten een oud hun die leren ontwikkelen dat is niet alleen voor begrijpen dus voor alle kinderen sense for concept opgezet de schoenen van de standing jezelf leren zijn maar ik ook wel mooie had schaal van tank omdat u wil je echt terug dat de zelf ontdekkingsproces en de vaardigheden die je daarbij moet ontwikkelen en maar jij ook inderdaad niet het jaarklas methode systeem waarom zou ze allemaal beleefdheid bij elkaar zet en dat moet geven maar vanuit een ander perspectief er mee aan de gang gaan mij en dan merken dat een heleboel problemen voor als sneeuw voor de zon verdwijnen tegelijkertijd moet je dan nog steeds vaststellen dat we een groep leerling is die maar sorry lies in the setting is nou je hebt al 15 afzondering snowman dat ze dingen die je toch niet voldoende kunt ondersteunen dus er zijn toch nog maatwerkoplossingen voor nodig en dus zijn we samenwerken met samesh band en met de gemeente doet termen die net voorbij kwamen gekeken van haar wat kunnen opzetten zo dicht mogelijk bij een gewone school niet in een prachtig setting the top andere plekken en dat soort dingen om die kinderen een plek gegeven waarbij elementen opgezet en zijn eer en zogeheten onderwijs zorgarrangement voor hoop gaten leerlingen en reageer huis op die idee van paul die zegt nou ja eigenlijk illamasqua pratend with the niet toen niet toen hij dat deed maar een we hebben al 50 jaar hetzelfde en al het andere is veranderd in de wereld en we doen nog steeds precies elke die scholen en ze reizen van in een leegstaand gebouw gegaan je kiezen toch voor moet dichterbij traditionele beeld van een school te blijven ik heb het allemaal gedaan ik heb ook zo'n zo'n leegstaand gebouw ergens geregeld en met groep ab gaat leerlingen aan de slag gegaan met de zoektocht is van je hoe kunnen we dit voor voor iedereen mogelijk maken dat dat het niet meer is van nou ja je moet dan toevallig de leerplichtambtenaar die vrijstelling geef waardoor je dan in een constructie terechtkomt of zelfs als we leren echt gaan organiseren dat dan dan mag een ouder iemand er zelf heen brengen nee ik ben dan toch een beetje dan komt soort van die ondernemers grootste daar boven kun je dat op schaal de wand willen 2,4 miljoen schoolgaande kinderen in nederland en zo als we nou toch zijn systeem hadden waar je 18 jaar lang en omgeving kunt creëren voor kinderen waarin zich kunnen ontwikkelen net hebben we alleen we gebruiken het om iets minder maar dat is dat het schoolsysteem en je moet het anders gebruiken in de wetgeving laten tot toe de ja mijn les al zei dat ze er allebei de wetten linda je bent coördinator geweest wanhopige ook mogen graag met voorzieningen en eerder luister je naar deze twee nou ja vaders die eigen over die gewoon in eigen initiatief hebben gestart omdat ze zeiden wij kunnen het niet vinden in de school zijn zoals die nu zijn ja aan de ene kant denk ik ja dat snap ik ik hotel ook zeggen ja we willen het ik grotere schaal toegankelijk maken nog in mijn rol als coördinator als ik van de regio tilburg coördinator en was een willen doel de voor die leerlingen toegankelijk merk op grotere schaal in en niet alleen als een keertje een die ik had toch een ouder of een iemand ontslag wordt als het op grotere schaal ja toegankelijk was en mijn dan natuurlijk altijd nog dingen aanloopt en dat is denk ik ook maar het boek is ik ook werk je signalen tijdig opvangen in er ook daadwerkelijk iets mee doet en nou ja ik denk dat daar ook echt op een heel heel groot iets de te halen grond op tijdig signaleren en niet voor dat zo leerling dus als loopt in we dus naar andere opties moeten gaan zoeken want dat was zo veel bij mij waren dat de andere opties omdat de stagneren op de scholen in mooi zou het zijn als het kom je nijewei en wel op de scholen meer zou gaan lukken dat wil ik toch ook op re want is heel belangrijk vroegtijdig signaleren het maar waar je ook naartoe zou moeten denken om te kijken van hoe kunnen we het zo ontwikkelen dat kon minder kinderen uitvallen hij ik ga ook en dat vind ik ook wel interessant maar buiten vallen even precies dat betekent dat ze naar reguliere school en de meeste plug-in of vier jaar gelegd dat ik de buurt school ja ja maar we wat doe jij nou juist zul je uitvallen met sommige kinderen gaan naar school en die en die vallen niet zo in de zin uit als een thuis zitten of of wadden erven maar je boek kinderen die zijn gewoon eigenlijk uit gecheckt uitslag die zitten maar in die klas ja die zijn eigenlijk haar uitgevallen die zijn uit geval met je zijn bouwt men vraagt men takken zijn mentaal niet meer aanwezig en wat ik ze ook zo graag zou willen daarom is het zo belangrijk om daar naar te kijken want we hebben wel de meest gelukkige kinderen maar we hebben dit minst gemotiveerde kinderen op de scholen dus het is ook een brede hem en hij ging en en daarom is ook belangrijk dat we naar deze verhalen luister om een te kunnen ontzettend veel van leren en wat ik ook mooi vinden en voorbeeld ook van van paul het omdraaien van de leeromgeving dat je eigenlijk een sterke leeromgeving gaat maken waar ruimte is en voor doen is maar nu hebben leeromgevingen gecreëerd waarbij linda en de leerkrachten echt stiekem best doen maar allemaal volgens die methode dus de leerkracht differentieert dus de al en je kunt niet continu met 30 kinderen kun je differentiëren maar als je het honden geaaid zie kan het dan wel maar er gaan de kinderen zelf differentiëren gaan je uitproberen dat zijn dingen waar ja ik wel interessant vindt om te onderzoeken ga jij nu eenmaal gelijke wat ik ontdekt heb ik heb 17 jaar geleden zelf het school mogen mee vormgeven kan ook een muscle werper past nu eigenlijk ook gewoon ja ik ben ondernemer de ben je zijn local hero als je het goed doet dus was een nieuwe school in gebouwen werden die vroeg mij om meer school vorm te geven hebben we een eigen onderwijs systeem bedacht kind succesvol in de markt gezet wat we gedaan hebben is onder daar een systeem gebouwd waarbij je kiezen microfoon hier of dat klas koppelen aan curriculum aan van 4 havo doe dat met de docenten en binnen een uur ben je klaar en dan ga je projecten bedenken en als je dat kinderen laat doen die projecten bedenken en zo steun in de rug weer heeft gemaakt je je commentaar heerlijke riekele van een atheneum van een hbo lang en je maken door beens leuk en het ook mooi maar van is je kunt het door naar buiten het schoolgebouw liever buiten de scholen gebouwen hebben kerkrade leukste uitje van nederlanden al 20 jaar de ga je zo dus als je iets met naturen of met geografie vader doe dat niet in het leslokaal doe dat dan in zo gaiazoo en miljoenen verslindend systeem was tussen 9 en drie leek staat omdat de kinderen schoon staan naar paal wat in die zei ik heb iets ontdekt en wat was dat wat voor jou zorgen maar dat soort dingen zeggen doen de buiten de school gaan krijgen net ontdekt is eigenlijk dat de stimulerende leeromgeving nodig is en de gemiddelde school biedt die niet een job en john denken van die plek is er al er is namelijk gewoonten en een dierentuin in de buurt of een park of een turkse bakker en dan zijn er behoeft dus genoeg maar de belangrijkste om te zeggen is tour daar mee bezig waren en een heel succesvol en de inspectie was ja we hebben die rol in die hadden doen dat je moet ik hoorde dat naar door dan omdraaien ja ik heb 17 jaar lang hebben we hebben voor minimaal 30 faculteiten hebben we de krieken de moeten vormgeven ik heb taxonomie gezien min log marciano ik heb niemand snap niet wat je zegt behalve mijn zoon deed ik en ik had kunnen geen eenzaam maar ik heb precies dus ook daar weet ik wat van de ik heb nog geen enkele curriculumcommissie gezien die niet eens was niet dus altijd wel altijd alleen maar eens met hun eigen visie ik heb een 50 fysisch gezien over onderwijzer net gaat allemaal over mensen die in het systeem zetten die lang moeten nadenken of er veranderingen in het systeem en dat kan niet dat gaat gewoon niet nee maar als we iets uitbannen buiten de box doet en dit jaar systemen dan is het dan toon je eigenlijk aan dat het niet kan dan zeg je ook nog niet eens nee want dit moet het zijn want ik denk dat die diversiteit indicatieve van veer mensen te brengen op brengen precies die diversiteit die nodig is om voor al die kinderen een plekje engel en daarna kanaal is dat dan het blijkt het al dat je zegt het aanbod van scholen zoals we die nu kennen dat moet veel diverser born er moeten gewoon veel meer soorten ja plekken om te leren om het nog maar het lage zwaartekracht ervoor wordt dat op geen met voorbij komt dat het lerende ecosysteem moeten zijn jij moet er verbonden zijn met de wereld omheen je gaat niet kinderen 24 jaar in een zandbak zetten en daarom zijn gegaan nu maar in de echte wereld een huis bouwen het moet juist gebonden zijn met die echte wereld ja echte wereld die zoekt ook naar verbinding met dat onderwijssysteem eeuwenlang in dat jaar klas methode systeem een boek en volken bent dan ben je aan het afvragen of je op dinsdag tom al in die loods gerard kan is daar linda voldoende ruimte voor hebben want we krijgen net een analyse van mij als je in een systeem zit is het heel moeilijk om de nou ja de argumenten om argument op de principes van en van dat systeem niet te respecteren en dat is het ingewikkelde maar is er voldoende ruimte om die diversiteit aan voor mijn te ontwikkelen of toe te laten hoe vind ik een lastige ik denk dat dat binnen het onderwijs wel mogelijkheden zijn maar als je de rol als leerkracht hebt dan heb je het in jouw moeten in jouw ecosysteem heb je te doen met die omgeving en is het heel erg koud op de bok tips bij het toch best aan regeltjes gekoppeld aan budget en bestuurders die de eindelijk ook weer in hun regels pijn hebben dus ja dat echt oud zuid de boxtel volgens ook telde voldoet het dat is als als leerkracht in een systeem is dat heel lastig denk ik ja maar dat was ook een van de redenen om het juist binnen de regels van het systeem starten niet meer uit een systeem niet buiten begon ik iemand onder die krijgt dit kan nooit en het kan want we hebben niet aan en heb voor de schoon specs gekregen en van daaruit kun je een toonbeeld zijn en dat stuk weet je want ik vind het voorbeeld prachtig alleen ik zou willen dat elk in zo'n leraar zou hebben die zo kan kijken alleen om we kunnen niet in van een dag 200.000 professionals naar een andere plek krijgen ze moeten zorgen dat we zowel die creatieve geesten en en de linde als die zoeken naar die extra ruimte die moeten een plek geven waarin zodat kwijt kunnen in een systeem vind die mensen die helemaal is nieuws kunnen verzinnen die moeten de ruimte krijgen en ouders moeten de ruimte krijgen om dan te kiezen maar ja wat past bij mij wat past bij mijn kind en hoe kan ik dat een plek geven en dan specifiek rondom die hoogbegaafd de denk ook wel dat dat een van de dingen die toch al ondergesneeuwd raakt in de discussie van je wil het allemaal in dat schoolsysteem een plek geven en alle kinderen zei hetzelfde eén ding wat wel een ik heb niet zo veel met die definitie van haar op begaafdheid maar met met getalenteerde kinderen erg belangrijk is die ontwikkelingsgelijken dat je in een omgeving zit met anderen die jou beleefwereld snappen en dat hoor je ook een beetje bij tuinen bij esmee wat je dan ziet als je de kinderen bij elkaar zit is dat een soort van bubbel ontstaat en ons was van magisch verbinding waarin ze zichzelf kunnen zijn en omdat ze op die plek zichzelf kunnen zijn kunnen ontwikkelen daarna kunnen ze een duivels weer de rest familie in op je rent mensen die dat misschien niet altijd helemaal slanda antoon hier aan tafel kunnen ze heeft hem zit wat niet vanuit dat gelijke perspectief is maar misschien wordt hij ergens anders ontzettend zichzelf heeft kunnen zijn en dat doet hij met verdergaan zullen te vaststellen zeker nee dit is een sylvia en dat is dus een pleit om ook ruimte te creëren om niet altijd te zeggen passend onderwijs iedereen bij elkaar dezelfde klas maar score sommige kinderen zeg je heb je gewoon die bubbels nodig van gelijkgestemden of die en en daar zou ruimte voor moeten zijn er meer maar ze maar één van de doelen die soms in de vaste lasten te zetten dat helemaal dag niet een bleek gezicht maar met die verbindingen dit is inderdaad in dit dit gesprek had ook een gesprek kunnen gaan over alle kinderen er dus even nog terug nu naar de blik van de hoogbegaafde omdat dat weer we kunnen over het de een londen mijn systeem is er heel praten en dan zou je deze analyse ook kunnen maken maar nu even naar nog terug naar de blik van de hoogbegaafde als je dit gesprek hoort en je denkt naar na al die hoogbegaafde kinderen en het best een grote groep die op dit moment nou ja schijn en de verhalen soms over hun mijn gebrek aan ontwikkelkansen om even in de taal van het programma te blijven wat is er dan nu nodig wat jou betreft specifiek voor deze groep om op op het netvlies te hebben en dan zul je in de context van de van de opleiding in mijn baas vol neem ik eigenlijk lage schoen ja daar beginnen met ons vraag gesteld van dory set en via de chat die zij als je het verhaal net woord van van esmee dan wil je eigenlijk dit al bij bij wijze van spreken voordat ze naar school gaat hebben gesignaleerd omdat die school zoveel schade is doorlopend het nou ja een reactie van jou nou ik denk dat het begint bij bij kenneth en dat is natuurlijk niet haar zaligmakend maar bij een stukje kennis bij leergangen ook ik denk dat we zeker in de urgentie zit ook nog steeds een stukje misconceptie van je weet je deze kinderen komen de melding hebben welnu in ik ga mijn bezighouden met de onderkant helaas is is dat ik vaak gedacht goot en als mensen de urgentie wel zien om een wel juist bij deze leringen ja dat is toch van kennis merk ik als die is toch aan jullie kant op signaleren dan gaan ze in de actie stond om daadwerkelijk ook deze kinderen te zien want ja ook in tekeer dan wel hoorde van hoe kan je als vliegt kan de maakt niet uit wat schoolleerlingen dus hoe kan je dat zeggen als professioneel je weet wat ik wil een kind kan doen in zo'n jonge leeftijd dan kom dan stamping in tegelijk een label te kinderplein was ook nog niets mogelijk dat label dat er gelijk optie is een alle misconcepties komen dan onwijs allemaal dat is wat er is en als je daar een stukje en kinders begint gebeurt dat wellicht minder vaak en dan heb je nog meer lang licht gaan ook want want dan was de twee wat gaan we dan doen ja en ik denk dat daar ook een stukje gegrild tijd sommige jessica helemaal niet bij één van onze gasten aan tafel hier een keer vanuit het perspectief van de met andere ogen kijken vanuit de ogen van ouders die zegt die vraagt aan tel nog even wanneer bereik je nou het punt nog voordat dingen escaleren dat je zegt mijn kinderen een andere school wanneer gebruik je dat punt en daardoor heb je daar criteria voor voorouders die kijken die denken ben ik ook zo'n ouder dat is eigenlijk neem dat stuk zo een spannende vraag heb beide extremen heb ik gezien dat dat dat een kind ontzettend goed begeleid zelf met terug wilden naar de oude school en ouders hebben meegenomen door london school en ik heb oude cynischer gedaan maar als je je kind ooit op school doet dan haal je me niet weg tweede kind helemaal weg te kwijnen en ik denk dat het belangrijkste is om en om in gesprek met je kind erbij en met school met je kind dat dat gesprek aan te gaan en dat gaat niet over een week of twee weken ijs bij de vraag is kom mijn kind hier tot zijn recht dat je een bon denk dat dat door die keuze die omgeven met maakt in zijn vm me dit gaat gewoon niet goed wat alleen wel belangrijk is dat je zoekt naar een passend alternatief ja wanneer voel je dat wanneer dat is de aanwijzing alsmede net zei als je hoogbegaafd bent dan herken je hoogbegaafden ja school nog mensen zijn pik je ze dan zo uit dat heeft mijn energie te maken met dat is met een met per jaar moet moet moeilijk om op moeilijk om uit te leggen maar het is er zelf ook al mijn social stories precies tegenovergestelde verhalende zie je dat je de herkenning was dat er was een ik heb school gezien als een grote ramp de deur was het andersom tuin heeft alleen maar tienen gaat dus je leert eigenlijk alleen maar bevestiging gekregen dat hij geen slim was maar wanneer vrolijk creatief jongetje zakte die steeds verder werk en eigenlijk met elke benaming hij wakker knop het begon met tony padilla toen daar die de levende rekenmachine en heerlijk de doodsteek was toen de joden hoogbegaafdheid genoemd want ik denk dat er nog in zit irritant dat ik dat zei ja want dat was het iets kennis wordt hoogbegaafde niet willen is hoogbegaafd genoemd worden dan ben je niet hoogbegaafd als je dat niet begrijpt het is een interessant en totaal arrogant en dat een e-mail om te zeggen dus dus dus heel complex of aan te nemen desk neem ze doorhadden van een kanker kan ik een lijstje als ik een lijstje moet maken voor mensen waarvan ik denk die zijn slimmer dan ik kom ik niet ver chemcam de rijn bijna niemand hebben een andere kant voel ik me enorm ja hoe noem je dat ik kan helemaal niks ja dat snap ik inspecteur net zei ja en als jullie niet kunnen verbinden om andere mijn zoals je dat ziet bij je kind of je kind geeft dat aan dat mijn vraag was wanneer voel je dat als ouder die zou je staat gewoon antwoorden niet precies je ziet dus ik heb treurnis je zieke al andere en je hebt geen handvaten wat je kunt om met niemand over praten dat is denk ik wel een beetje de armen daar en daarom is de zoektocht er de moeite waard die tuin ook aangeeft blijft zoeken tot je die ontwikkelingsgelijken vind want juist dat moment geeft zo'n ontzettende rug en dat is een soort dat kun je niet definiëren want dat kunnen alleen die mensen zelfde ah jij bent er ook een ja het moet mensen zijn in het hoover hoogbegaafde worden door dit onderwijs systeem eruit gefilterd dat zijn die 80.000 of 10.000 die thuis zitten dus die komen op nooit in het onderwijs die komen niet meer de universiteit dan worden geen oogde plots onderzoeken meer gedaan en dat is al tientallen jaren aan de gang dus wie geeft ons leiding dan welke mensen doet dat zijn mensen uit het systeem die het systeem proberen vast te houden dat is dat punt heb jou eerder gemaakt goed dank jullie daarvoor nog een keer ja nog een keer heb ik geen verhaal ik dank jullie wel voor jullie bijzondere verhaal in perspectief in deze ronde we gaan naar de laatste ronde dank jullie wel dit te leggen wat ik ga naar de bijzonder hoogleraar we graag tijd en hoeken baas mag ik je vragen van de rapper universiteit en lector goed leraarschap bij de bevond is mogelijk wel een groot applaus ja van der stel dekt mooi geestelijke gezondheid school bij de hogeschool leiden wel hoog zijn je mond least werd ook al even genoemd als een belangrijke stakeholder in dit ecosysteem gesprek martijn sanders directeur kansen gelijkheid in onderwijs ondersteuning bij het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschap ja perspectief van de jongeren pers het idee van de azië het onderwijsgevenden en en nu misschien nog wat meer naar de systeem kan laat eens kijken waar we wat er gaat gebeuren in dit gesprek aan hoeken hoogleraar en onderzoeker van hoogbegaafdheid wat is dat ik doe wat doe je dan eigenlijk als je graaf tijd onderzoekt ja dat is een goede vraag wij onderzoeken geen hoek begrafenis engels dus waar waar je naar kijken onder andere is kinderen of leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid oké ik hoorde al zeggen hey man die heeft de diagnose techno zo gegaan bestaat eigenlijk noemt mijn kinderen kunnen leven dus heel belangrijk ik heb ik nu een paar keer gezegd en aan het eind van de avond zegt iemand naar wat jij zei was mijn rug mijn zielig en heel fijn dat iemand dat dat ik ook gewoon opgenomen ben nu als een onder de diagnose hoogbegaafdheid bestaat niet diagnoses die kun je vinden in de tears and my window mij zou zeker ja mijn collega kan een veel meer over tijden als elly standaardwerk waarin diagnoses worden beschreven ziektebeelden het is fysiek te mailen pijn nee er zit een stoornis dus zo simpel is het het raadsel oké dus dus kandidaat zoeken en kinderen met kenmerken die zouden kunnen worden omschreven als de niet te diagnosticeren we gaan daar kunt u op en zoek nu wat wij wij doen om andere onderzoek naar leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid en waren dan naar gekeken wordt onder andere als je naar scholen kijk let een stuk op wie zijn die slimme kinderen en daarnaast nog andere kenmerken die ik hier ook al heb gehoord waar zijn er onder andere onderzoek waaraan doen eigenlijk vanuit het person en vangen mijn fit is wel herder de de persoon rhedens fit bij deze kinderen zien we vaak een mismatch we een en dat wil natuurlijk voorkomen en geen enkel kind nu hebben het over de de hoogbegaafde leerlingen maar in enkel kim mag tussen wal en schip raken ja dat doen deze kinderen die lopen naar toch een risico op mandy mismatch wij behoren de net hadden heel mooi verwoord mobiel verdrietig eigenlijk nu wel dat we wat we horen we willen niet dat kinderen tussen wal en schip raken en ook niet een hele grote groepen ding dat u in de zaal het herkent ook wel die hangt nog even naar die bal hem en wanneer raken ze tussen wal en schip dat willen we dus niet dus daar zijn we naar uitkijken ja en dan onderzoeken we bijvoorbeeld wat jij al hele mooie noemde astrid de psychologische basisbehoeften dus die autonomie verbinding en competentie en daar gaat het vaak op miss veterans niet aan die basisbehoeften van deze leerlingen voldaan ze worden eigenlijk niet gezien dat dat we woning dus wel net ook al naar werd u veel samen met linda die we net wel even moeten om de juist die wetenschappelijke inzichten te verbinden aan de praktijk lukt dat goed ja dat lukt goed waarom ben ik voorzichtig we zijn ook op kleine schaal linaria participeert in in de point werkplaatsen doet ze al voor het zesde jaar ja en daar werken wij inderdaad heel intensief samen wij zijn wetenschap was de leerkrachten en pabo-docenten en die derde groep vind ik ook heel erg belangrijk want daar ja gebeurt het werk zeg maar voor de leraren van de toekomst daar wordt een basis gelegd tussen nieuwe inzichten die kunnen we daar meteen toepassen maar ik denk dat de kracht zit in in verbinding en samenwerking wetenschap als alleen die garens een schil die maken leerkrachten alleen waarschijnlijk ook niet maar samen en de nieuwe inzichten kunnen toepassen in weten waarom je keuzes maakt dan kunnen we misschien een stapje zetten mooi ik heb binnen is er nog toe het is misschien kunnen zo'n geven ja wat is nou de ja daar is ze weer gelukkig linda dat je er nog even bent u reeds op aanvullen ja ja ja dan zul je ooit kunt altijd het niet wat ik heel mooi vind aan aan de werkplaats is dat je inderdaad grote wetenschap worden we graag ontwerpen en nog mijn praktijk was in van ja maar ik zit nu in meest relevant onderwerp dit bij stil bij onze is samenwerking k ja als je ziet als gevaren geven wij hebben creëert voor onze lector onderzoekende houding en kritische houding aan te nemen ik denk dat dat een heel mooie is een was het goede doen en ja wat ik echt heel effectief vind ik noem eens een voorbeeld waar die wetenschap met iets kwam en hij zei nou snap ik echt helemaal niks van dat je dat wil weten nou zul je nou ja in death leden waren onderwerpen die daar dat is al best wel jouw rol de niveau en dan sinds mijn nek waar ja en waar gaan we doen dus morgen in de praktijk waar ga ik hem al meedoen en en dat is naar wetenschappers obama en dan wat is de uitwerking dan in dat is wel fijn in zij op treffen nou ja en dat stokje moeten we ook nog maken natuurlijk maken wij hier zelf ook wel het is heel fijn om er samen een rol te spannen en in nood kijken wat werkt dan wel wat ben jij toch niet en waarschijnlijk zo slim dat je een proces antwoord geeft maar ik volg een concreet vraag namelijk een voordeel en underwear ja nou ik moet eerlijk zeggen is ik ben niet meer precies en ja zorg dat je het beetje dicht bij de microfoon ongeveer 15 st me maar dus we hadden het er net al evert december te leven gedaan wat is nou de samenhang tussen psychisch welbevinden psychische gezondheid en hoogbegaafdheid ik moet zeggen dat ik het niet weet ja wat ik weet het niet omdat ik de ook gisteren naar gedaan heb ik kan wel spreken over mezelf ja want ik ben die zijn al met je ervaart deskundigen dat is een beetje ervaring cisco ik denk dat ik achteraf gezien inderdaad dan de diagnose volgens jullie had gekregen hoogbegaafd ik was altijd lastig thuis dat als de heb ik achteraf begrepen dat ik altijd zo werd gezien ik moest ook bepaald met naar het mlb dat was een medisch opvoedkundig bureau ggz zus ik ben bieslook de alleen vakdeskundigen op mijn elfde ik ben anders jaar het huis uit gegaan omdat ik kreeg ja het advies ambachtsschool dat opzicht niet zo weg die ze niet met je eens wat het was maar het kreeg ik dat vonden ze de familie toch een beetje vreemd en te ben ik geworden ben ggd getest op een ik u want mijn iq en dat passat er nog goed uit en te werk mijn familie geweest en heb ik de examen gehaald voor de abs en dat soort dingen maar ik heb daar wel schade aan ondervonden en dus de tassen tas van schade de vraag je kon beetje naar dat is schade van de een onzekerheid schreef vertrouwen in jezelf stopt heb ik heel veel gedaan angstig dingen dat je denkt van ik kan dingen niet toe dat het was best wel kon natuurlijk dus ja ik heb wel schade aan ondervonden die heb ik wel weer gecompliceerd door latere van proust zich te schrijven nog een keer in proefschrift dus de bewijs ik kan niet inkom schrift zo maar serieus jaar twee lange dat speelt de draad wel ja en ik heb het in die zin ook wel een goede zin gecompliceerd dat mijn kinderen die hebben wij je basale mevrouw goed opgevangen maar ook slim en dat en gelukkig ook een slimme hier vrouw die ze de rij gesprekspartner man van zijn ja ja want ik vooral het als kind had gevoeld de juffrouw die voor die is gewoon dom die ik had het hele begrip hoogbegaafd stompe niet in mijn tijd misschien dat er als kind je ook geschreven werd ik ben bijna 68 dus heb ik het over eind jaren 50 begin zestig natuurkunde lector psychische gezondheid of geestelijke gezondheid en je zegt ik kijk even naar mijn eigen verhaal maar we hebben hier natuurlijk al een aantal verhalen op een tafel jan-roelof de schade die scholen op als kinderen niet gezien worden de die hoogbegaafd zijn die verkeerd gediagnosticeerd worden niet een slimme of dean waar waarin niet het juiste aanbod wordt gedaan waardoor ze zichzelf kunnen ontwikkelen wat is dan wat weten we dan dat dat gebeurt met kinderen ja ik spreek zeggen toch steeds weer over mezelf ja is nou eenmaal zo ik ben ik ben geen deskundige soft mensen tegenover mij die daar studie naar gedaan hebben je voelt je eenzaam je voelt je ongelukkig je hebt het gevoel dat je niet zo andere mensen voor wordt wordt wordt wordt begrepen en denk dat je dat podcast meer schuldig met grote getallen ja dus ik denk niet dat ik heb ik wel mijn eigen verhaal maar ik denk dat mijn verhaal de zeker voor de generatie heb ik toebehoor min of meer hetzelfde was er was in die tijd op geen enkele wijze aandacht voor wat ik nieuwe woorden van van de jongeren jonge mensen in begin van de van de van dit dit deze deze sessie die zijn veel verder in hun manier van denken over zichzelf als ik was u toen ik ze oud was dus er is progressie er al is enorm enorm in de microfoon in de zaal het web weet dat moedig ik enorm aan aan begin zei dat tegen je allemaal hebben de helemaal geen gebruik van gemaakt tot nu ja hi hi jij was op het podium dus jij was een rhodium ik heb nog ja en in hapert je hierop ja in de relatie van van hoogbegaafdheid en en schades wij hebben vanuit onderwijzer verre en kaarten gedaan over de oorzaken van uitval we hebben 535 personen op gereageerd en daar heb ik een slide van meegenomen ik weet niet of die paraat is maar daar wordt ja zeg maar aangegeven dat de deed de eerste drie vier pijlers dat dat geeft de neuro diverse personen weer en ja de rest zijn dus echt dsm diagnoses ja de dino show uit het psychiatrische uit het boek yamaha uit dat boekje adz hb is dus geen diagnose door nemen geen jury hb dat is uitzonderlijk hoogbegaafdheid met getest iq boven de 145 zo zien we dat tenminste ja sst autismespectrumstoornis waren jawel jullie kunnen opzoeken in dat ik een boek ja werd heeft gezegd van dit is mijn persoonlijke ervaringen en wat er aan de hand is yeahh zegt dat is gewoon herkenbaar dit wat zien jullie in juni wetenschappelijk onderzoek als je kinderen onderzoekt met die kenmerken van hoogbegaafdheid zijn de verhalen die de tot nu te horen zijn dat uitzonderingen is dat de norm hoe gaat het over de linie op dit moment met overheen breedte met de hoogbegaafde kinderen in het land stad te doen is daar iets iets op dus over te zeggen dat is best wel een moeilijke vraag in een zin ik zou bijna zeggen de heb die hoogbegaafde hoe je minder dan dit is wereld door hoepels kan springen van ons onderwijssysteem die hoor je middel but i nee hoor ja mooie minder of die hoor je niet of die passen zich aan we hebben grote groep aanpassen' over het zelfbeeld en het welbevinden dat doen wij ook een rol zoek naar om in in de onderwijs werkplaats wat we weten als kinderen deel uitmaken van een minderheidsgroep dan stink een belangrijk concept in deze context als je de uitzondering bent als je de arts rollen met op de regel naar voor hoogbegaafde kinderen het gaat ongeveer een 2 en een half tot 10 procent ligt eraan welke definitie je hanteert maar er is dus altijd 90 procent tot 97 half die niet hoogbegaafd is al een zoon jij dus hebt weinig spiegels weg net ook wel gedecoreerd die ontwikkelingsgelijken is belangrijk het doet wel iets als je in een minderheidsgroep zit kijken mensen al volgens mij iedereen ideaal want vocht ik alle soorten met dit moet liggen wel eentje waar voor alle soorten minnaars groepen geld weet dus die werk en zich er is een relatie tussen psychisch welbevinden en of je in de groep zit waar de norm voorgesteld is of die de norm vertegenwoordig ja da's wel specifiek kijken naar opengaan je kinderen wel zijn recht zich ook genoemd best wel wat ze stereotype misconcepties vooroordelen waardoor jij op een andere manier benaderd en behandeld wordt ja en kinderen zijn natuurlijk behoorlijk slim die gaande op reflecteren ja dat doet iets met hun hun zelfbeeld dat hebben we van de ns is echt dus we hebben dat aan tafel vandaag echter ook heel duidelijk en esmee gehoord hebben maar je zegt dat horen dat zien we bij veel meer kinderen die wij bij waarbij de verhalen van hebben opgetekend in waar we analyses over smaak in ons onderzoek dit beeld is dat doet iets met hetzelfde beeld ja ja lith lith zijn zichtbaar of mijn rust lid zijn misschien eh dat is misschien nog een graadje erger azië anders voelt mijn ray 2 krijg je die mooie mond dat heeft invloed ja nadat ik ik ben er nog wat aan toevoegen hen want we hebben dan dat je noemde al de heb die hoogbegaafd dat zijn degene die op hoogbegaafd zijn maar je moet je vaak niet gediagnosticeerd panty passen in het systeem die passen zich aan die komen ook vaak zien we de op latere leeftijd het problemen maar je hebt ook nog te kinderen die ook nog wel eens naar speciaal onderwijs verwezen worden of die in een lijdensweg en de psychiatrie terecht komen omdat die het niet maar die weten die dat ze hoogbegaafd zijn hij onbewust dus dus en je hebt dan nog een groep die aangezien ze presteren en je misschien ook wel een en bio ik durf te wedden dat ze zijn heel veel op kinderen op het mbo die hoogbegaafd zijn zo die hebben zich aangepaste aanbod je denkt maar die hebben dat niet meer in de gaten met komt ergens komt het eruit in een conflict met jezelf ik zag meer aan mensen in het publiek nu kijk nu dat ze altijd heel dank je wel de bal eenmaal hebt u ziet dan ga ik ga m even benieuwd naar een tuin en bouwland en je zit op agora dat is niet per definitie in hoogbegaafdheid voorziening plek school wil je reflecteren op wat jij je je worden ten aanzien van peer groups and gelijkgestemde je die discussie hebben ze was werd net gezegd in dat gesprek eerder van soms is het fijn om een gelijkgestemde tegen te komen of een ontwikkelingsgelijken witte was het woord wat gebruikt werd kun je wil je dat ze tuin kan je op reflecteren wil ik niet in deze duidelijk super gelukkig nu gaan we er nog niet moet ingrijpen want nu horen de mensen thuis jou niet meer net heel irritant want sorry maar de vraagstuk de verdiepende vraag is jij ziet en jij ook nu gelukkig zo vertel je ook je verhaal je zit niet op een school voor hoogopgeleiden voor hoogbegaafden toch en werd er geconstateerd dat het soms nodig is om gelijke mensen met een gelijk ontwikkelingsniveau te hebben herken je dat moest reflecteer hier ze op nee ik vind het juist niet zo dat is geen dat bereik ik denk dat het juist ook in je omgeving in je dagelijks omgeving mensen op ja gewoon menselijk met elkaar omgaan ga je allerlei processen personen tegenkomen dan moet je ook allerlei soorten manieren mee andere en dat is niet een bepaalde doelgroep het is gewoon een basis menselijk omgaan met elkaar genade geen respect tonen het gaat niet om de kennedy leigh gentse jonge hoogbegaafd dus er is niet maar één weg een een antwoord op de vraag hebben moet dus nog meer een pleidooi eigenlijk voor een diversificatie van wat we nodig hebben omdat niet en ecosysteem met verschillende optie ze gaan we en we gaan even naar uw app u ziet hier met jezelf strenge manier summer smoothie ijs ander wij proberen met deze programma's en deze dialogen echt te kijken met andere ogen en in dit geval met de ogen van een hoogbegaafde en ik ken meteen naar de beperking van natuurlijk we hebben we namelijk net gehoord dus als je zelf niet hoogbegaafd bent dat het ik veel lastig is om dan met de mooie club logo doen poging en we hebben verschillende vastzetten gehoord van wat er nodig is [Muziek] wat wat hoe vindt u dat we toen eigenlijk in nederland als het gaat om het om de ontwikkelkansen van hoogbegaafde kinderen hoe doen we het ik denk dat we hier vanavond aan besteden laat zien dat het dan niet goed genoeg doe dat om daarmee even mee te beginnen vooral ook omdat je ziet daar waar het goed gaat zijn het vooral x mijn zeggen particuliere initiatieven of initiatieven van mensen die buiten het systeem buiten het systeem en de of het lef hebben om binnen het systeem de randen van systeem op te zoeken en dat laat zien dat we met elkaar nog niet echt goed standaard georganiseerd hebben een standaard kan in dit geval niet wat je moet naar maatwerk gaan kijken dus hij is echt nog een hele hele wereld binnen en kom zijn wij wat wat wat is er nodig en luka wat want het is altijd zo'n het een beetje een veiling schot een berg druk stel je bent een minister voor ons in die wordt morgen rebel turka voort onze minister van onderwijs wat is dan je eerste opdracht aan deze directeur kansen gelijk naar op die vraag zou nee zeggen ja oké en we hoeven wij niet verdelen werk zou wel heel graag willen willen adviseren we alleen mijn hart ligt bij deze deze groep lerende om zo te zeggen nee je je vroeg me eens vooraf van kun je eens nadenken aan welke knoppen kun je draaien ja als het zo makkelijk was aan hoefden we niet te zitten we ik denk je hebt korte termijn lange termijn dat we eigenlijk van als je korte termijn denken moeten gaan overstappen naar de ging kapje maar na de meer lang het alleen en wat bedoel ik daarmee op de korte termijn denk ik ja we moeten naar het onderwijs in het onderwijs systeem zet zo beetje uitleggen leerkrachten wat linda eigenlijk zou je meer kennis maar ook bepaalde attitude hebben heel erg nodig lerarenopleidingen alsjeblieft te doen nog meer ik weet de gebeurt al meer hoorde hij zijn moment esmee ook weer afsluiten jaar de kennis op all the fun on the professionals die moet verhoging worden en de attitude ook dus ik onderwijs met geldt ook voor zorgen dat daar hoor ik net ook noemen in de zorg ja helaas vinden zo hard recht komt en iemand heeft daar onvoldoende kennis van je kan die jou ook onvoldoende ze helpen mensen zonder oordeel je lijkt me logisch dat kan op de korte termijn maar moeten eigenlijk op de langere termijn gaan denken wat anders zijn wijk de prijs van zuid plakken dat er net gaat die lange termijn dingen dat het onderwijssysteem echt flexibeler moeten waren misschien moet ook wel nu over onderwijs spreken maar of ontwikkel plekken of wat we willen doen staat ook gewoon echt in de wet kinderen hebben recht op een ononderbroken ontwikkeling en niet bieden wij sommige kinderen niet en een klein groepje daarvan zijn die kinderen met je krijgt een skin merken en dan zijn er vele andere groepen dus eigenlijk leidt er nog wel voor een grotere groep en wat betekent dat als je dat zegt we hebben flexibilisering nodig van het onderwijsaanbod of van ontwikkel plekken wat betekent dat ja we hebben hier al wat voorbeelden genoeg maar bijvoorbeeld uit ons eigen onderzoek klare hoe het ging met kinderen tijdens de corona periode dijk met afstandsonderwijs die kwamen ook alle nisus uit waarbij we zagen dat sommige kinderen met de gratis kenmerken eigenlijk dat we wel de in de omhoog is gegaan wat zegt dat ouders en grootouders die mij benaderde over het onderzoek je stelde ook vaak de vraag waarom op te slaan toch vijf dagen per week van nou wat het is half 9 tot kwart over twee ik kan die vraag eigenlijk vanuit wetenschappelijke kennis die we ook niet gewoon vanuit wat ik zie er vanuit de praktijk in de werkplaats en ik ook niet beantwoorden als het om gaat van ze moeten zich voeten en kunnen voorbereiden op de hun maatschappelijke rol of van in basisonderwijs dat ze er klaar voor zijn om naar het vo te gaan soort kinderen hebben die vijf dagen op deze manier niet nodig en gooi hem ook verhalen van de teveel of het maakt me zelfs kapot dat ik weer door die hoek was moet springen naar dat dat is alle al iets daarnaast denk ik de de ruimte voor kinderen bieden hebben in mijn onderzoek je heet het people's voice ik gebruik vaak geen gesloten vragenlijsten maar open en ja het is heel veel leden quant hele bakje de open vragen van kinderen beantwoorden maar zijn zulke rijke gegevens en deze kinderen weten vaak zelf we ze zijn heel autonoom vaak hebben ook behoefte ze kunnen het zelfs zo mooi zeggen wat zij nodig hebben da's voor onze oren en ogen beter openzetten proberen door hun algemeen te kijken wat zij hadden alle stukje dat is of twee punt ja graag ja wij hebben nu de kans om een beroep te doen op de politieke en wil ik heel graag en ik hoop dat jullie mij ondersteunen hebben luidt de zaal hier die ontschotting van onderwijs en zorg ja als kinderen helaas er tussen wal en schip en ze hangen daar aan de wal is er vallen daar de storing komen ze in de zorg zorg mag geen onderwijs bieden daar zit een schot ik begreep het niet ik niet denk dat ze zijn de gemiddeld is de maatschappij laatste daar ook leren of liever ontwikkelen loggen want inderdaad die leerplicht waar is een andere dingens je mag moeten doen want alle andere avonds leerplicht is inderdaad schoolplicht ze moeten daar zitten en dan mogen ze leren waar ze leren is je kinderen presteren dus laten zien dat ze afkoelen en mijn laatste punt en dan mag je weer van een testje vliegen zeggen dus ja de lerarenopleidingen en die zorgopleidingen daar jouw kennis attitude noem maar echt mee nee we hebben een paar ik dingen dus tussen die aan martijn nu dit is het lijstje namaak jullie altijd van auto's in de vanuit alle ministeries eh bereiden jullie de formatie voor mag ik niks over zeggen maar hier wel en als er niemand mee de ongenode en de de camera uit nee even voor hoe dus een duidelijke behoefte werd het al gezegd als jij mijn overgrootmoeder vraagt bij die zou eigenlijk de school van de kinderen prima herkennen dus er is weinig veranderd in de manier waarop we dat onderwijs aan media lijkt in van rol overigens uw verhaal laat ook zien dat er wel degelijk progressies en anders wordt gekeken en dat de kinderen anders met jou heb je spro als je wat ouder bent dan zie je dronk hij toch over scripts wie hoe dan ook snap ik dat hoe meer flexibiliteit hoe is daar ruimte voor hebben je niet daarover hond ministerie je hem het zeker over ik vond een andere kant wel heel treffend wat wat paul mens zijn van het systeem kan zichzelf van binnenuit niet veranderen en dat de stuk ook een hele lastige en heb je de heb je kennis van nodig en mensen van buiten heb je nodig om daarbij te helpen dan wij zijn een heel nadrukkelijk bezig om te kijken juist die ontschotting van onderwijs zorgen hoe dat kunnen doen en toen heel veel samen met vws niet voor niks dat met andere ogen ook vanuit vws en ocw is vormgegeven omdat gezamenlijk naar te kijken jullie snappen dat het moet we snappen je eindelijk zou bijna zeggen dat dat moet ja en juist dat we moeten dat we dat niet in den haag moeten gaan zitten bedenken achter ons computertjes vertegenwoordig doen we dat dan thuis maar dat we juist moeten aansluiten wat gebeurt er in de regio en daar gebeurt echt heel erg veel en daar zitten de mensen die echt ervaren en en voelen wat er nodig is en die kunnen aansluiten bij wat wat leerlingen nodig hebben dus daarom doen we ook aan graag een zo'n programma mee daarom zijn we ook juist want kijken en dan proberen ook voor nieuw kabinet mee te geven om die verbinding onderwijszorg vul bij de te leggen die schotten weg te halen als gaat om regelgevers gaat en bekostiging dat is een ongelooflijk complex maar dat is wel voor ons mijn opdracht die u moeten doen maar het is nodig ja en de andere dus die die zegt ik de die ontschotting die hebben we op het netvlies hoe dat de heel goed en dus dan gaan we hopelijk iets van merkem dat een gemeenschappelijke programma's of en mijn dat dat budgetten en heen en weer kunnen gaan zonder dat mensen om in paniek raken dat hun begroting niet meer rond krijgen het vaak over gehad hierover bestuurders met lef hebben we het dan over heeft zeggen maar over de flexibiliteit van de van de kon hij zitten dom nu nog niet zo ver gehoord hoe ziet dat er dan uit die school niet meer allemaal dat dat ieder kind een andere soort project zou kunnen mogen doorlopen na een die zin zijn keuze uit wel heel mooi die hij zou ik snap ook wel dat het niet voor iedereen zomaar maatwerk geregeld kan worden je hebt die na de of 2,4 miljoen kinderen want je volgens mijn werk kon doen is echt luisteren naar het kind en en zorgen dat ze gehoord en gezien worden en dat begint dat begint bij de leerkracht dus je moet de nieuwste voldoende leerkrachten hebben dat zal een hele belangrijke bazen met die eerste kind met de juiste kennis dus je moet in de opleidingen daar het nodige aan meegeven want dat heb ik inmiddels ook al geleerd dat er ook mijn naam op het op dit vlak voor onder andere hoogbegaafdheid maar heel veel anderen zaken veel en veel meer de diepte in moet worden gegaan om leerkracht het goede mee te geven en vervolgens moet je ook het lef hebben ook als wet en regelgeving om te gaan kijken naar zaken als onderwijs locatie onderwijstijd is het nou echt allemaal zo wel nodig toen ik zeggen in gaat altijd voor de komt nu microfoon herrie oh nee toch nog in beeld geeft niet ja dat over verschillende leerkrachten met de juiste kennis in een ecosysteem en nu neem ik als voorbeeld cache coeur heb je verschillende bedrijven in het ene bedrijf weet veel van dat het andere bedrijf heel goed nat en dan zit je een situatie waar je niet een persoon hebt die alles moet weten mijn fout maar meerdere personen die deze moet de samenleving niet die school in dat is te vragen over moet de school en de samen nee nee hier is het bekijken ook hierin wel eens beperkt en want ik denk in leren ja je leert niet alleen van de leerkracht misschien moeten we ook daar is anders naar kijken we krijgen hoe hebben leraren tekort maar ik ook op andere mensen in de school het is ook erg uniform zal ik mezelf dit is echt leren niet in de school en daar met anna gaat in alle varianten reactie dat moet zeker bij de kunnen ja graag nog even af hoe je dat in dat voor al die leerlingen allemaal mogelijk maakt maar goed het over als een oplossingen voor maar volg mij moet ook niet vanuit de een leerkracht gaan denken maar veel meer in een team dat op een school kan helpen om ontwikkeling mogelijk te maken hebben wij hebben we heel erg van geleerd in de professioneel samenwerken zit juist het stimuleren van elkaars kracht dat zodat het ook verstandig maar t is echt iets belaagd is er soms is die leraar niet de meest aangewezen persoon om om het leren te stimuleren en en daar ruimte voor te creëren kan dat überhaupt in het hoofd van een naar van een onderwijssysteem kopen in kan dat kan dat lukt dat om daar plek voor te maken nogmaals als je tas en team zich rondom de school waar dat wel mijn ze organiseren dus dan kan je dit kan je expertise binnen halen er zijn ook mogelijkheden om ik geloof iets van dat je 560 uur mag je lesgeven zonder een bevoegdheid om binnen een school dus de dock het zijn heel veel mogelijkheden maar heb je dus ook schoolleiders nodig en bestuur zijn voor specifiek noemde even schoolleiders die gewoon de flexibiliteit opzoeken en wat het lef hebben om dat gewoon te gaan doen en dat kan heel veel ook binnen huidige regelgeving kan dat ja bepaalde weer nog wat zeggen niemand mieke van je zoon sorry oh jij houd hem vast ik zie ik zelf als ondernemer ik heb als ik een lijstje moet maken van hoogbegaafde mensen die gelukkig zijn kom je vaak bij extreme succesvolle mkb s uit die zijn al wel maar die hebben een eigen wereldje en daar praten we nee die kolom in op scholen waar ik ze ook zie grote bedrijven maken gebruik van hoogbegaafde om met nieuwe strategieën te komen die worden op handen en voeten gedragen dat zou je dus eigenlijk een school toewensen ja dat maar wat gaat en dan moet je kijken dus inderdaad is is het niet zo dat een school zoals ik het uw geval en vaak ook zich een beetje verschuilt achter de kp is de buis marken keeper voorheen zin ik mee zijn helemaal niet zo streng nee zijn dan precies daarbuiten heb je roem en genoeg hadden het zelf goed dat with vaker al veel vaker gezegd he dus wat is precies de regel waar je dan je op beroept want er is veel mogelijk even monique in de chat zegt kijk er zijn heel veel mogelijkheden wel maar hoe weet je dan als ouder dat die mogelijkheden er zijn als je te horen krijgt dat kan doen hebben we elkaar handvaten kunnen kunnen wij ouders bieden die dit nu zitten te kijken en niet denken maar als ik naar mijn school gaan hoor ik dit hier hebben we geen ruimte voor wie wie kan daar wie kan deze dit dilemma ik kan al iets over zeggen tussen nog niet overal georganiseerd door maar wat we nu wel hebben afgesproken bij de evaluatie van passend onderwijs dat we gezegd hebben ieder samenwerkingsverband moet een ouder en jeugd steunpunten hebben mijn ouders en jongeren terecht kunnen met alle vragen die ze hebben over de ondersteuning die zij nodig hebben vanuit en zelf gezien bij astrid en samen mixen band hebben zat dan naar werkt dat heel goed en houding je een audio steunt een twink waar ouders en jongeren en toe monique ik hoop dat je er iets aan hebt nathalie in de chat wil nog even iets zeggen zijn wij zegt ze als jeugdartsen kunnen ook in een vroeg stadium al meedenken voor over ontwikkel kansen en bedreigingen want wij kennen het kind vanaf de geboorte wij komen op scholen wij spreken ouders zit in samenwerk verbouw dus die die biedt ook hulp aan dus de jeugd waardse ik zie dat esmee nog iets wil zeggen ja het is wel voor schone zeg maar er zijn het is inderdaad eh ik hoor dat we de best wel wat mogelijkheden zijn maar je hebt ook gewoon verschil in kwaliteit van een school en ja mijn eerste school mijn middelbare school was gewoon echt niet goed en die heeft pas samenwerkingsverband ingezet toen ik echt zal alleen maar bed verleggen en inderdaad ook gewoon na het geen vernieuwende acties of om hadden ze toch een vernieuwde 18 was het al nee toch niet en dan geloof je ziet in het komt er niet van en iedere keer opnieuw iedere keer weer opnieuw die teleurstelling en dan denk je van waarom spreken spreekt wel over hij niet af van we gaan bepaalde dingen schoon verplichten te doen zoals op kwaliteit verbeteren zoals inderdaad bepaalde pro deprojectinrichtingexpert 1060 uw dat andere mensen les komen kunnen komen geven door bijvoorbeeld in dat zeggen we doen en leerlingen lesdag leerlingen gaan een keer een hele dag les geven aan docenten en dat soort dingen ja ja eigen liefst zullen natuurlijk het alle docenten in peyo en veel als herkennen en weten en kunnen altijd de als arlo dus willen dat zouden mij als we nou denk aan het systeem dame in een kring zitten dan denk ik dat het echt goed kunnen aansturen vs samenwerkingsverbanden want van samenwerkingsverbanden mag je verwachten dat daar expertise zit en ik zie dan ook het voorbeeld in amstelveen daar hebben besturen samengewerkt hebben ge hebben ze gekeken wat is hier in het deze lokale setting het westen en als je dan gaat kijken hij kan deze school van esmee niet bieden dan is daar wellicht eerder een voorziening bouten schoon mogelijk en daar waar scholen zelf dus meer kwaliteit kunnen bieden is er wellicht kennis toe te voegen in de school maar als nou samenwerkingsverbanden in wat dit betreft een grotere rol krijgen en ook gestimuleerd worden om meer de grenzen van die mogelijkheden op te zoeken want terwijl je duidelijke oproep via ik ga naar de laatste laatste gespreksronde hier aan tafel en dat is dus we dit nu naar je anderhalf uur dit onderwerp te proberen tussen om de spreken en soms komt door de orde van het gesprek of hoe het gesprek zich ontwikkelt komt er iets niet aan de order van je denkt maar toen hier op de fiets naar toe fietst of met de tram en de trein kwam of met je mee en godbetert auto nee als je het kerkrade komst alka thema dat je dit dat wil ik eigenlijk zeggen we dat is voor mij het belangrijkste inzicht wat ik heb op dit onderwerp of dat wil ik graag mee geven daarvoor is deze laatste ronde 8 bedoeld zodat je dat mijn gespreksvorm of hoe de avond zich heeft ontwikkeld er niet toe leidt dat u niet de kans heeft om te zeggen wat u echt belangrijk vind ik zie ik geef jij straks plaats wordt dus het nee ik heb er eentje was het signaal het dat had ik wilde zeggen ja en dan gaat u dan nu zegt precies nou ik begin me niks met met stukken wijken werk nee dan heb ik toch het onderwijs ik werk de ggz en wij hebben het de hele dag veel over onszelf over onze methodes onze familie van respect voor onze therapie onze medicijnen ik heb thuis een boekenkast houd nou ja al die nog hoeveel boeken bestaan er staat hij die een goed mooi dik handboek over hoe mensen herstellen wat ze zelf doen dat hebben we niet het klinkt raar maar het is er niet het als er wat is een set door door de visie de de door door door door door de bril van psychiater psycholoog et cetera ik denk dat vindt onderwijs heel lang hetzelfde hebben gehad dat wij niet wisten hoe jonge mensen leren waar was het handboek 50 jaar geleden over jonge mensen leren je had wel je opleiding voor onderwijskunde maar dan leert hier niet specifiek over hoe jonge mensen leren en ik denk dat 2 is voelen ook met je over over gehad en assertief ook al gezegd we moeten het eigenlijk vooral eerst actie hebben over hoe jonge mensen leren en kijken waar badmat dat gebied beschikbaar is aan wetenschappelijk onderzoek er is heel veel gaande gelukkig zeker liggen basisonderwijs alweer minder richting het vo en nog minder richting het het hoger onderwijs maar dus streven naar dat je die kennis bij een ververgaert stimuleert nieuwe kennis komt over jongeren insuline om vervolgd je daar aansluiten en dat betekent dat we dus echt wat veel meer met elkaar moeten hebben over hoe mensen leren en minder over onszelf dus het wordt systeem heb ik iets te vaak gehoord nee gelukkig niet voor mij is het allerbelangrijkste praten met en in plaats van over dus praten met de jongeren met de ouders en dan ben je echt van overtuigd dat er heel veel oplossingen naar de scholen ook toe rollen wat zij kunnen doen voor die ouders en jongeren die weten het zelf als mij veel en veel beter sluit me heel graag bij aan mijn keer een woord denk flexibiliteit meer en zowel we hebben pedagogisch sensitieve leraar nodig en die zien dat kinderen nodig hebben die dus ook luisteren de kinderen daarbij bij betrekken je samenwerking volgens mij wel gezicht wetenschap beleidspraktijk zorg je er nou weer aan hoeveel winst kunnen boeken en op alle terreinen denk ik we moeten echt ja oudste de hokjes out of the box denken toen ik hier naar onderweg was at onderwerpen vorig jaar ik een mooie nieuwe opleiding opgezet die nog niet bestond en die leidt op tot de leraar psycholoog daar hebben wij in ieder geval hij ons kleine steentjes in proberen bij te dragen door die dubbele focus ik hoop met hun basis in de onderwijspsychologie je gericht op beroepen jongeren leren of en spreek over lerende leren leren daar een klein steentje bij kunnen dragen en dan moet je dus en leraar en psycholoog of wat ja ja wat en en leerkracht basisonderwijs en lachen wel het liefst wil ik het vo ook al mij er is oproep waarbij deze ja ze worden leerkrachten basisonderwijs en tevens lastig opgeleide kinder en jeugdjury en die zegt eigenlijk ik roep op tot ontschotting op beleid heb tussen zorg en onderwijs tussen departementen maar het geldt ook voor opleiden en ik heb daar nu gevangen bijdrage aan geleverd door een opleiding die die ontschotting echt tussen die twee velden heeft veroorzaakt klein steentje probeer om uit te dragen moet ik ga het laatste woord geven aan de doe ik altijd de zaal maar natuurlijk mijn tafel dame die heb ik wel ik kijk de leiding jou of ik het of of of er nog iets moet gebeuren want ik was de aanstichter van deze avond dat heb je dat vond je op zijn er nog dingen waar vriezer moet ik echt echt zeg nou ik ben heel blij dat we de beelden de diversiteit van de verhalen naar voren zijn gekomen wat ik ook blij ben is dat de verhalen en keer krachtig vertelt zijn want dat was nodig in mijn gevoel wat ik hoop dat we daar mee op op de kunnen blijven staan en dat we niet alleen maar vanuit onze interne theorieën of onze normen waren blijven uit te redeneren maar dat we echt ook in die schoenen gaan staan van kinderen van ouders en dat we niet denken oh dan moet ik iets nee ga open begrijpen en heb het inderdaad niet continu over jezelf marga chronis kijken hoe ze in die schoenen van die anders staan en ga kijken en ik hoop ik ben met jou eens zijn want de definitie over gezondheid is eigenlijk gaat of een definitie van ziek zijn en dat we nou eens gaan kijken hoe kunnen we nou werken aan veerkrachtige mensen en dat we niet in de menselijke maat en interesse gaat tonen in esmee en in tuin en wat te verhalen van de ouders zeggen en dan gaan kijken hoe kunnen we daar wat kunnen we daarmee gaan doen het zit soms een hele kleine dingen en van dat we langzaam daardoor ook het niveau van wat we doen omhoog gaat tillen en anders kijken naar leren om dat is wat ik hoop te gaan ronddraaien nou ze was voordat de kroning crisis er bestond een bij hele mooie studio ze hadden zoals we nu dit maken stond ik dan in sjaaltjes en dan waarom dus heel weinig mensen eigenlijk online erbij en heel veel mensen in in de zaal en diensten eigenlijk anders jongen en dan was er nog een risico als gespreksleider dat je dan aan het eind afgerond had en dat je dan naar beneden liep en dan en bad en beach en waar dat iedereen maar naar je toe kwam met de zin je hebt dit niet behandelen en dit nog willen zeggen enzo en dat heb ik toen dacht ik hoe kan ik dat oplossen dus toen heb ik vijf jaar lang elke avond afgerond met de volgende zien wie willen het laatste woord dat wil ik niet ik wil dat dat iemand uit de zaal is en ik wil dat iemand het laatste woord neemt over iets waarvan je zegt maar als ik dat niet heb gezegd in deze avond met deze nou in dit geval 40 paar ogen en online 200 ogen dan slaap ik niet dan word ik morgenochtend heel sacherijnig wakker dan ben ik eigenlijk dat ik ben gekomen dus ik leg de lat wel hoop voor dat laatste woord of dat is gewoon belangrijk dat dat nog even wordt gezegd dus doe die en en dan vraag ik altijd met deze criteria wie wil het laatste woord en thali wil het nog steeds dus met met liefde tijl koenderink eh die we al eerder appel kan je wat ik echt heel belangrijk vind hem nadruk en dus op geen enkele manier om afbreuk te doen aan de intense verhalen die ik heb gewoon