domingo, 15 de diciembre de 2024

Nederland mogelijk in recessie bij wereldwijde handelsoorlog


Handelsoorlog en interne concurrentie: een bedreiging voor de Nederlandse economie . De dreiging van een wereldwijde handelsoorlog, mede veroorzaakt door het protectionistische beleid van Donald Trump, brengt grote risico’s met zich mee voor de Nederlandse economie. De Nederlandse Bank waarschuwt dat hogere importtarieven van de VS een negatieve impact kunnen hebben op de export van Nederlandse producten, zoals bloembollen. De gevolgen voor de Nederlandse consument zijn ook voelbaar: jaarlijkse kostenstijgingen kunnen oplopen tot 500 euro per persoon. Als de VS de importheffingen verhoogt, dreigt Nederland in een recessie te belanden. Een verwachte krimp van 2% van de economie, meer dan de huidige groei, zou bedrijven zwaar treffen. Voor bedrijven die exporteren naar de VS betekent dit verlies van concurrentiepositie, omdat Amerikaanse bedrijven die lokaal produceren geen last hebben van die heffingen. Bovendien leidt het tot een toename van Chinese producten op de Europese markt, wat kan leiden tot prijsdumping. Nederlandse ondernemers moeten dan concurreren met goedkopere Chinese producten, niet alleen in Nederland, maar ook in markten als Brazilië.  Niet alleen geopolitiek, maar ook binnen Europa voelen Nederlandse bedrijven de druk. De energiekosten voor Nederlandse bedrijven liggen fors hoger dan in buurlanden als Duitsland en Frankrijk. Dit maakt het voor Nederlandse ondernemers lastiger om te concurreren. Zo betalen bedrijven in Nederland gemiddeld twee keer zoveel voor elektriciteit als bedrijven in Duitsland. Deze hoge kosten dwingen Nederlandse bedrijven hun productie af te schalen of naar het buitenland te verplaatsen. Om de concurrentiepositie van Europa te versterken, is het nodig om investeringen in groene technologieën te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is de productie van gerecycled plastic. Om die productie in Europa te houden, wordt voorgesteld dat shampooflesjes een minimumpercentage gerecycled plastic moeten bevatten dat in Europa is geproduceerd. Dit moet de bouw van fabrieken voor gerecycled plastic in Europa stimuleren. De Verenigde Staten hanteert een soortgelijke aanpak met hun "Made in USA"-beleid, dat productie in eigen land beschermt.