martes, 15 de octubre de 2024

LO ANTERIOR. IV. 1748



 

Los enemigos trabajaban codo con codo, oliendo su odio mutuo, sin descentrarse. El fruto contenía tal energía que todo lo que no fuera comerlo les era ajeno. Nada distraía a los que arrodillados sorbían con reverencia. El fruto transparente estaba por desaparecer. La noche naranja era ya plena, con el primer cruce lunar, y ya antes del segundo, no habría donde lamer. El calendario de giros indicaba la subida. Era cíclico. El torrente reverberaba y la marea anegaba los campos con su imparable aceleración por el gran valle. Con la tarea máxima cumplida, todos se devorarían. Comenzaría otro ciclo, otro orden genético. Los sexos eran indistinguibles. Los cuerpos eran similares. Lo llamado físico, mantenía el gran secreto en el flujo. El color de la sangre daba el canon de apareamiento. Cuernos, patas, pelo, ubres o miembros, todo daba igual. La sangre mandaba.



lunes, 14 de octubre de 2024

The Watcher of the Crossroads




 

She sits on the line where the world splits in two. One leg planted in darkness, the other in light. Her gaze pierces through both realms, and her presence holds them in balance. With a single movement, she could tip the scales, unleashing the chaos of one world upon the other. But she remains still, a sentinel bound by duty, forever perched on the edge.




De mens volgens Kierkegaard




Søren Kierkegaard werd geboren in 1813 en stierf in 1855, een denker uit Kopenhagen die zowel invloedrijk was in de theologie als in de filosofie. Zijn vader begon als een arme herder in Jutland, maar wist door hard werken en wat geluk op te klimmen tot een van de rijkste mannen in Kopenhagen. Dit gaf Kierkegaard de mogelijkheid om zonder financiële zorgen te leven en zich volledig te wijden aan zijn schrijven. Hij had geen betaalde baan en bracht veel tijd door met wandelen door de stad, wat hem inspiratie gaf voor zijn werk. Kierkegaard schreef voornamelijk tussen 1843 en 1855 en publiceerde vaak onder verschillende pseudoniemen, zoals Johannes de Silencio en Nicolaas Nota Bene. Zijn werk is moeilijk te categoriseren; hij studeerde theologie, maar wordt vaak als filosoof gezien. Toch draaide veel van zijn werk om christelijke thema’s, vooral rond vertwijfeling en de relatie tussen mens en God. Wat bijzonder is, is dat zijn denken, ondanks deze religieuze focus, een grote invloed had op atheïstische existentialisten zoals Jean-Paul Sartre en Albert Camus.

Kan een democratie bestaan zonder kapitalisme?