In de afgelopen 15 jaar ben ik steeds meer bezig geweest met kunstprojecten, hoewel ik mezelf niet zie als iemand die dagelijks met het maken van kunst bezig is. Ik heb een achtergrond als beeldhouwer en ben opgeleid in die richting, maar vaak loopt een project anders dan oorspronkelijk gepland. Voor het nieuwe provinciehuis in Leeuwarden werk ik momenteel aan een driedelige installatie, waarin ik historische en culturele thema’s verwerk, met name in de zijpanelen. Een van de elementen is een gotisch harnas, geïnspireerd door historische modellen die ik via musea bestudeerd heb, wat uiteindelijk leidde tot een samenwerking met een re-enactment specialist uit Londen. Dit harnas is vervaardigd uit porselein, een materiaal dat zelden wordt gebruikt voor zulke werken, maar dat door zijn fragiliteit en elegantie goed past bij de Friese cultuur – statig, kwetsbaar en verfijnd. Mijn kunst drukt vaak een verbinding uit tussen politiek en cultuur, en ik vind het essentieel dat kunst een rol speelt binnen de samenleving, even belangrijk als politiek en economie. In mijn werk voor het provinciehuis is het streven dan ook om een blijvende dialoog tussen kunst, cultuur en politiek op gang te brengen, ongeacht de politieke situatie. Het project omvat een kast die dient als symbolische opslagplaats voor Friese cultuur en tradities, ontworpen om deze waarden te bewaren voor toekomstige generaties. De kast bevat bovendien een referentie naar de Oldehove, de scheve toren van Leeuwarden, wat benadrukt dat onze kijk op de wereld subjectief is en sterk afhangt van perspectief. Daarnaast heb ik een Chinese kunstenaar betrokken om het Friese vergezicht uit te breiden en onze blik letterlijk en figuurlijk te verbreden tot buiten de landsgrenzen, wat ook een knipoog is naar de steeds globalere wereld waarin we leven. Hiermee hoop ik een brug te slaan tussen traditionele Friese cultuur en hedendaagse internationale perspectieven, een symbool voor zowel de kracht van het verleden als de openheid naar de toekomst.