De kracht van persoonlijke documentaires: Kelly Chen Van Binsbergen over adoptie en seksueel racisme. Kelly Chen Van Binsbergen, documentairemaker en journalist bij Omroep Zwart, verwerkt in haar werk persoonlijke ervaringen binnen bredere maatschappelijke vraagstukken. Haar debuut, De Afhaalchinees, richtte zich op de misstanden in interlandelijke adoptie en de diepgewortelde identiteitsvragen van geadopteerden. In haar recente serie Exotisch onderzoekt ze seksueel racisme, waarbij fetisjering en stereotypering van etniciteit in pornografie en de datingwereld centraal staan. Haar aanpak balanceert tussen kritische analyse en toegankelijkheid, waardoor complexe thema’s begrijpelijk en invoelbaar worden gemaakt. In Exotisch laat Kelly Chen zien hoe pornografie etnische groepen categoriseert en zo bestaande raciale stereotypes bevestigt en versterkt. Aziatische vrouwen worden vaak als onderdanig afgebeeld, terwijl zwarte mannen hyperseksueel en agressief worden neergezet. Dit weerspiegelt diepgewortelde koloniale denkbeelden. Door middel van interviews met wetenschappers, ervaringsdeskundigen en een gynaecologisch experiment maakt ze op speelse maar confronterende wijze pijnlijk zichtbaar hoe racisme doordringt in seksualiteit. Ook haar eigen ervaringen als Aziatische vrouw in de datingwereld illustreren hoe deze stereotyperingen doorwerken in het dagelijks leven. In De Afhaalchinees onderzocht ze haar eigen adoptiegeschiedenis en onthulde ze de schimmige praktijken binnen het adoptiesysteem. Vervalste documenten en een fundamenteel gebrek aan nazorg laten zien dat adoptie niet alleen een persoonlijke, maar ook een politieke kwestie is. Veel geadopteerden kampen met identiteitsvragen en trauma’s, terwijl de samenleving hen vaak dwingt tot dankbaarheid. De documentaire gaf een stem aan deze vaak ongehoorde groep en stelde de verantwoordelijkheid van de overheid ter discussie. Kelly Chen’s werk is een zoektocht naar identiteit, representatie en erkenning. Door haar journalistieke precisie te combineren met een persoonlijke insteek, slaagt ze erin beladen thema’s invoelbaar te maken voor een breed publiek. Haar werk blijft vragen oproepen over hoe we naar afkomst, seksualiteit en adoptie kijken. In De Afhaalchinees: Thuisbezorgd, haar volgende project, onderzoekt ze of een geadopteerde ooit écht kan wortelen. Kan een ‘afhaalchinees’ een thuis vinden? Dat blijft de centrale vraag, niet alleen in haar documentaires, maar ook in haar leven.